Koning van de linkerbaan
Onder de lange kap van een SL schuilen potente benzinemotoren van de nieuwste generatie. In de vijfhonderd is het een BiTurbo 4,7 liter V8 met directe inspuiting die 435pk en 700Nm produceert. Vooral het astronomische koppel, dat tussen 1.800 en 3.500 paraat staat, is interessant. Om het even in perspectief te plaatsen: een BMW M5 of M6 komt niet verder dan 680Nm en een Jaguar XKR schopt het tot 625Nm. Zodra je het rechterpedaal in de vloerbedekking drukt, spurt de SL 500 als een losgelaten windhond met hondsdolheid weg. Na 4,6 seconden schiet je de 100km/h voorbij en even later word je bruut door de begrenzer tegengehouden. Je voelt dat er overduidelijk meer in zit, maar ongelimiteerd zou de SL 500 gevaarlijk dicht in het vaarwater van de AMG's komen. Tussenacceleraties verlopen krankzinnig snel en met fantastische souplesse, alsof de natuurwetten voor een moment buiten werking worden gesteld. Voor de prestaties in rechte lijn kun je een 63 of 65 AMG derhalve laten staan. Ook de 500 geeft je het 'Koning van de linkerbaan' gevoel.
Maakt de 500 de AMG's dus overbodig? Dat niet. Hoe mooi het diep roffelende achtcilinder geluid ook is, het is te gedempt om in de buurt van de emotionele geluidssensatie van een AMG te komen. Daarnaast is de SL 500 geen racemachine die je continu verleidt het onderste uit de kan te halen. Integendeel. Tijdens de week met de SL reed ik overwegend rustig in de wetenschap dat ik het een AMG verdomd lastig zou kunnen maken. En dat is eigenlijk net zo prettig als het benutten van het vermogen. Je kunt wel, maar hoeft niet. Deze aura die rondom de Mercedes hangt gaat op den duur je rijgedrag dicteren. Vooral laag in de toeren is de grote achtcilinder dermate soepel dat je vanzelf je stilletjes op een golf van koppel gaat voortbewegen. De vele rijassistentiesystemen die tot je beschikking staan en de onthaastende 7G-Tronic automaat beklinken dit relaxte rijgedrag. Voor het echte scheurwerk mist de bak sowieso finesse. Hij reageert net wat te langzaam op de kickdown en in de manuele modus neemt hij het werk al te graag van je over. Het is nou eenmaal geen Speedshift MCT bak die in de sportievere modellen tot je beschikking staat.