Niet zo scherp als een AMG
Ook het onderstel is nadrukkelijk op comfortabel cruisen gericht. Met het AMG-pakket ligt de SL weliswaar 10mm dichter op het asfalt, maar daar merk je betrekkelijk weinig van. Het standaardonderstel met adaptieve dempers kent een comfort- en sportstand waarmee de hardheid van de demping kan worden aangepast. In beide modi blijft het onderstel comfortabel en is een verschil in demping nauwelijks waarneembaar. Een sportief gevoel wil er dan ook niet echt opkomen, ondanks dat de SL tot behoorlijk atletische manoeuvres in staat is. Zo helt hij gering over, is de besturing vrij direct en weegt hij met slechts 1.685kg relatief weinig. Hij rijdt dan ook lichtvoetiger dan een BMW 6 Cabrio, maar mist door het grote formaat en de comfortabele setup de scherpte en het wegcontact van bijvoorbeeld een Porsche 911. Met de SL ga je geen smalle wegen met krappe bochten aanvallen, hij is veel meer geschikt voor lange snelle bochten. Een echte gran turismo dus. Hoogstwaarschijnlijk kan het optionele Active Body Control onderstel, dat standaard op de AMG's zit, hierin het verschil in beleving maken.
Voor de echte Sport Leicht ervaring ben je beter af met een AMG. Nu mist de SL gewoonweg het ruwe randje. Dat is niet erg. Voor af en toe een dynamisch uitstapje is de SL 500 meer dan geschikt en de comfortabele afstemming past uitstekend bij het open rijden. Niet iedereen is op zoek naar een hardcore circuitbeest en de rol van behaaglijk luxueuze cabriolet is de SL op het lijf geschreven. Rustig rijdend in een mooi landschap kun je met volle teugen genieten van de zacht roffelende motor en de natuur om je heen. Op de snelweg is het aanbevelenswaardig vanaf 140km/h de kap te sluiten. Turbulenties worden dan storend en het geluidsniveau wordt onprettig. Op de Autobahn heb je nog een tweede optie: versnellen tot zo'n 200km/h. Bij zo'n hoge snelheid krijgt de wind geen kans om tot het interieur door te dringen en van het lawaai merk je na een tijdje niets meer. Afhankelijk van de rijstijl en een open dan wel gesloten carrosserie schommelt het verbruik tussen 10,8 en 12,3 liter per honderd kilometer. Uiteindelijk kon ik een gemiddelde van 11,5 liter noteren. Voor zo'n vette V8 in het vooronder valt dat reuze mee.