Het rijden
Ik heb hierboven al een keer het woord ‘sportief’ gebruikt, en voor degene die daar sceptisch tegenover staan en dus niet geloven dat, dat mogelijk zou zijn met deze goedkope auto; De Logan staat op hetzelfde onderstel als de Clio, de Modus en de Nissan Micra. Drie auto’s die bekend staan om een strakke wegligging. Het was dus bijna onoverkomelijk dat die eigenschap besmettelijk zou zijn in de richting van de Logan. Daarbij wordt de Oost-Europeaan in Nederland standaard geleverd met andere schokdempers en Michelinbanden, waarmee de rijeigenschappen meer de waardering van Nederlanders kan wegdragen. Mede daardoor laat de Logan zich niet van zijn stuk brengen wanneer je een strakke lijn door een snelle bocht vraagt. Idem tijdens de minirotondetest, al kwam op dat moment wel het tekort aan zijdelingse steun naar boven drijven. Positieve bijdrage aan dit alles doet het 1598 cc sterke motorblok met 90 pk bij 5.500 tpm en 128 Nm bij 3.000 tpm. Met speels gemak laat de naald zich naar de rechterzijde van de toerenteller sturen en het blok in het vooronder laat merken dat hij dat lekker vindt want hij stuwt de auto op een vlotte manier door het verkeer. Van nul naar honderd gaat in 11.5 seconden. Het schakelen gaat nagenoeg zonder een hakerig gevoel, alleen als je het echt te snel wil doen, is een kleine weerstand voelbaar. De stuurbekrachtiging laat een hoop werk over voor de chauffeur, en dat komt de stabiliteit weer ten goede. Gelukkig is ABS in deze prijsklasse ook al ingeburgerd. Dit systeem functioneert naar behoren, al laat hij zich wel flink voelen in het rempedaal.