Onderscheidend door comfort
Op motorisch gebied heeft de facelift vooral voor de benzinemotoren wijzigingen met zich meegebracht. De GLK 280 en 300 zijn geschrapt, alleen de topuitvoering 350 blijft leverbaar. Een viercilinder benzinemotor ontbreekt. Voor dieselrijders is er keuze uit een zes- en viercilinder, waarbij de laatste in drie verschillende vermogenstrappen leverbaar is. Wij reden met de GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC, die met zijn 170pk en 400Nm de middelste van de drie is. In combinatie met de 7G-Tronic transmissie is dit een prima keuze voor de GLK. De sprint van nul naar 100km/h gaat in 8,8 tellen voorbij en wanneer je het gaspedaal in blijft trappen bereik je uiteindelijk de topsnelheid van 205km/h. Dat volstaat in de praktijk ruimschoots. De rumoerige diesel kent een prettige vermogensopbouw en raakt ook boven 3.000tpm niet buiten adem. Bij dit elastische motorkarakter past de 7G-Tronic goed. Tijdens acceleraties laat de transmissie de motor behoorlijk hoge toerentallen draaien, wat niet prettig voor het gehoor is, maar de GLK wel aan een levendig rijkarakter helpt. Op snelwegtempo keert de rust in het interieur terug en draait de motor 2.150tpm bij 130km/h.
Vanaf nu is een start-stopsysteem standaard en in combinatie met de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging ging de opgave van het gemiddelde verbruik omlaag naar 6,1 liter per honderd kilometer. Ons testverbruik kwam uit op 7,0 liter per honderd kilometer, wat 0,3 liter minder is dan bij een eerdere test. Het onderstel van de GLK is nog steeds het meest comfortabele in deze klasse en neigt zelfs te deinen. In combinatie met de grote 20 inch velgen wordt de Mercedes op korte oneffenheden wel stoterig. Luchtvering zou dit kunnen opvangen, maar dat is alleen aan de grotere ML en GL voorbehouden. De elektrische stuurbekrachtiging voelt niet wezenlijk anders aan dan het hydraulische systeem dat het vervangt, het stuurkarakter is behoorlijk afstandelijk en gevoelloos. Het past bij de comfortabele afstemming van de GLK en valt niet negatief op. Ergerlijker is de slappe demping waardoor de GLK in snel genomen bochten graag op een oor hangt. Dynamiek is niet het sterkste punt van de Mercedes, maar wanneer je een comfortabele middenklasse SUV zoekt ben je bij de GLK aan het juiste adres.
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
BMW X3 xDrive20d High Executive
Infiniti EX 30d GT Premium
Lexus NX300h AWD President Line
Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher