Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD

- 28 oktober 2012

Verrassend in veel opzichten

'Sportief' rijgedrag, dat lijkt met het testverslag van de prefacelift Sorento in het achterhoofd iets dat niet past bij deze auto. Maar zoals gezegd is niet alleen het uiterlijk aangepakt, maar is ook het onderstel sterk verbeterd. Omdat Kia en Hyundai tot hetzelfde concern behoren, profiteert de Sorento van de nieuwe technieken waar de meest recente generatie van zijn zuster Santa Fe van voorzien is.

Het resultaat van de aanpassingen aan het onderstel en stuurinrichting zijn indrukwekkend. Omdat we over fraaie bergweggetjes reden in het Spaanse land, konden we de wegligging, het stuurgevoel, het stuurgedrag, remmen en de motor - in dit geval de bijna 200 pk sterke diesel - perfect aan de tand voelen. Geen moment hebben we ons verveeld. Al vanaf een laag toerental is het volledige koppel - 437Nm bij 1.800 toeren per minuut - beschikbaar en de automatische versnellingsbak schakelt snel en soepel op en terug om het vermogen van de motor optimaal te benutten.

Niet alleen de sterke motor in combinatie met de automaat verraste ons op steile hellingen, maar ook het directe stuurgedrag, het strakke weggedrag en de bijterige remmen konden ons op de slingerende wegen bekoren. Al staat de Sorento een stuk hoger op z'n pootjes en lijkt het tegenstrijdig, qua rijdersauto is deze auto een stuk beter dan zijn broertje in het D-segment, die wij dezelfde dag ook reden. Al konden we geen realistisch testverbruik noteren, de opgegeven 6,8 liter per 100 kilometer lijkt ons - voor een auto van 1.800 kilo - zelfs in het vlakke Nederland niet haalbaar.

197 pk
437 Nm
190 km/h
9,9 s
onb (6.8) l/100km
178 g/km
G
22%
€ 39.995
€ 56.995
€ 1.045 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • 2021 - Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • 2015 - Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

  • 2009 - Kia Sorento 2.4 X-clusive 2WD

  • 2008 - Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive