Remmende voorsprong
Met de leus 'voorsprong door techniek' is Audi een heel eind gekomen, denk maar eens aan de toepassing van aluminium, space frames, vierwielaandrijving en de herintroductie van direct ingespoten diesels. Niet dat deze technieken uniek voor Audi zijn, maar het merk heeft wel zijn nek uitgestoken voor de toepassing in serieproductie. Het zakelijke design was en is voor bepaalde klanten echter te eenvormig. De single frame grille was eens een mooie designvondst, maar nu zien we ‘m tot vervelens toe op elke Ingolstädter. En de markante led-dagrijverlichting is onderhand een karikatuur van zichzelf geworden. De wet van de remmende voorsprong lijkt af en toe in te treden.
Maar dat niets is wat het lijkt, bewijst de nieuwe A3. Onmiskenbaar een Audi, zichtbaar en onzichtbaar. Om met het onzichtbare te beginnen: de bodyshell is zo licht mogelijk gebouwd en op bepaalde plaatsen heeft Audi aluminium toegepast. Ook bij de carrosseriepanelen is aluminium gebruikt, waaronder de motorkap. Designtechnisch is de A3 geen verrassing, maar door subtiele verschillen pik je de A3 er zo uit. Uiteraard vanwege ’t feit dat het een driedeurs hatchback is, maar ook door de hoeken van de grille en de indeling van koplampen. Aan de achterzijde breekt de nieuweling met zijn voorgangers, de compacte lichtunits zijn verruild voor de brede exemplaren die doorlopen over het kofferdeksel.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI