Onverwacht dynamisch
Nadat je eenmalig 600 euro uit de broekzak hebt getrokken, kan de comfortsleutel voor altijd in diezelfde broekzak blijven. Na een korte voorgloeitijd – het is guur weer tijdens de testweek – en een vlotte start vindt de tweeliter diesel heel snel een stille en kalme stationairloop. Hij is gekoppeld aan een zesbak en op papier moeten de 150 pk en 320 newtonmeters ruim voldoende zijn voor de 1.355 kilo wegende A3. Bij rustig wegrijden en tijdig schakelen van de één naar de twee valt op dat de motor even schudt in zijn steunen als de koppeling wordt ingetrapt, alsof de techniek er van uitgaat dat je verder in toeren zou optrekken. Het is geen kwestie van slechte dosering van de koppeling en het gaspedaal, want het verschijnsel herhaalt zich vaker na een koude start. De zesbak schakelt licht en precies, iets te licht naar ons gevoel. Een zwaardere pookknop en een tikje meer weerstand zouden bijdragen aan het solide gevoel dat de auto geeft. De besturing daarentegen krijgt een tien. Afhankelijk van de instelling van de Audi drive select is ‘ie zo comfortabel of dynamisch als je wilt. De automatische modus van de Drive select is ideaal; de gasrespons en de besturing passen zich naadloos aan aan de spirit van de bestuurder.
De 18 duims lichtmetalen velgen staan de Belugabraune A3 erg goed. Voor degenen die de 1.528 euro eraan kunnen uitgeven, luidt het advies: doen. Audi is er namelijk in geslaagd een van de fijnst rijdende voorwielaandrijvers in het C-segment op de weg te zetten. De verhouding comfort / sportiviteit wordt in het geheel niet in de wielen gereden door de lage bandwang. Zelfs op klinkerwegen die er om schreeuwen om opnieuw bestraat te worden blijft de A3 comfortabel. Wat verder in positieve zin opvalt is het afrolgeluid van de banden, alleen op wegen met een grove splitlaag zijn ze op de achtergrond hoorbaar. Het is knap wat Audi op onderstelgebied voor elkaar heeft gekregen. Als je niet beter wist zou je denken dat je met een A6 onderweg bent. Alleen bij dwarsrichels op snelwegtempo merk je dat de voor- en achteras dichter bij elkaar zitten dan je perceptie je doet geloven.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI