Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style

Pawel Piotrowski - 4 december 2012

Ongewoon sportieve zitpositie

Nog steeds niet onder de indruk? Trek dan de deur open en neem plaats in het schitterend vormgegeven interieur. De lijnen en materialen van het dashboard zetten de ingezette lijn van de B-Klasse voort, met het verschil dat je in de A-Klasse niet op de bok, maar juist erg laag zit. Voor een Mercedes-Benz is de zitpositie zelfs ongewoon sportief. Dat begint al met de goed geprofileerde sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen (standaard op de Urban, Style en Sport) die behoorlijk hard zijn. Voor de perfecte ondersteuning is de rugleuning voor smalle personen net iets te breed. Vanuit de lage zitpositie kijk je tegen een hoog dashboard aan dat het overzicht naar voren niet bevordert. Voor je neus zit een driespaaks sportstuur dat ook in de SL zit. Sowieso barst het in de A-Klasse van details uit de duurdere modellen. Neem bijvoorbeeld de stoere luchtroosters die rechtstreeks uit de SLS lijken te komen. Hoe gaaf wil je het hebben?

Qua materialen en afwerking heeft Mercedes-Benz een top interieur weten neer te zetten dat niet onderdoet voor dat van een Audi A3. Alleen bij de middentunnel zijn de materialen van een minder mooie kwaliteit. Fraai is het informatiescherm dat als een soort iPad voor het dashboard zweeft. Onze testauto was uitgerust met het Becker Map Pilot navigatiesysteem dat onderdeel van het Ambition-pakket à € 2.495 is. Het is minder mooi en uitgebreid dan Comand Online, maar het doet uitstekend wat het moet doen; de weg wijzen. Net als bij Comand Online wordt aanvullende informatie op een klein scherm tussen de tellers getoond. Dat scherm oogt wel gedateerd, het is niet in kleur en je kunt de pixels op de vingers van één hand tellen. Dat het ook anders kan toont Mercedes-Benz in duurdere modellen.

Dat de A-Klasse een vijfdeurs hatchback is, betekent niet automatisch dat het een praktische auto is. De fraaie lijnen van de carrosserie zijn schuldig aan een lastige instap achterin en een summier overzicht vanuit de bestuurderspositie. Naar voren wordt het zicht beperkt door het hoge dashboard, naar achteren zie je door de brede C-stijl en kleine achterruit in principe niets. Parkeersensoren of een achteruitrijcamera zijn een must op de A-Klasse. Op de achterbank zit je op het korte en smalle bankje niet echt comfortabel en de been- en hoofdruimte zijn niet meer dan voldoende. Veel opbergruimte is er ook niet. Het dashboardkastje is belachelijk klein, zelfs het Mercedes-Benz mapje past er niet in. Je kunt er een losse zonnebril in kwijt, meer niet. Met 341 liter is de bagageruimte eveneens niet bijzonder ruim.

109 pk
260 Nm
190 km/h
11,3 s
5,4 (3.8) l/100km
98 g/km
D
22%
€ 28.995
€ 39.506
€ 724 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Seat Leon Cupra R

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volvo V40 D2 Summum

  • Volkswagen e-Golf

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • 2020 - Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • 2018 - Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • 2015 - Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition

  • 2008 - Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • 2006 - Mercedes-Benz A-Klasse A180 CDI CVT Avantgarde