Stuurplezier
Voor een Mercedes-Benz is de wegligging van de A-Klasse atypisch sportief. Onze testauto was uitgerust met het Dynamic Handling Package (€ 363) dat onder meer een met 15mm verlaagd sportonderstel en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met variabele overbrenging behelst. Dat sportonderstel is zeer straf afgesteld. Je voelt niet alleen elke hobbel die je ziet, je voelt ook hobbels die je niet ziet. Neem een drempel met teveel vaart en je wordt direct door het plankharde onderstel afgestraft. Nee, comfortabel is de A-Klasse met Dynamic Handling Package zeker niet en ook de 18 inch wielen met platte banden spelen het comfort parten.
Alles valt echter op zijn plek wanneer je stad en snelweg verlaat en op een mooie bochtige weg met strak asfalt belandt. Dankzij de directe besturing kun je de A-Klasse met veel precisie een bocht insmijten en het sportonderstel laat asociaal hoge bochtsnelheden toe. De A-Klasse stuurt weliswaar niet zo zwaar als een 1 Serie, maar dat drukt de pret niet. Het sportonderstel geeft geen krimp. De wegligging blijft extreem lang neutraal en de koets opvallend vlak. Dit is met stip een van de leukst rijdende hatches die er momenteel te koop zijn. Vanzelfsprekend moet de kleine Franse diesel behoorlijk hard werken om de snelheid erin te houden. Het is derhalve niet gek dat mijn testverbruik met 5,4 liter per honderd kilometer ten opzichte van de fabrieksopgave relatief hoog uitvalt. Maar daar krijg je wel een hoop stuurplezier voor terug.
Seat Leon Cupra R
Lexus CT 200h Luxury Line
BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive
Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Volkswagen Golf GTD DSG
Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
MINI Countryman Cooper D Chili
Volvo V40 D2 Summum
Volkswagen e-Golf
Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic