Onvermoed lichtvoetig
Tip van de dag: trek het bestuurdersportier niet dicht voordat u de motor hebt gestart. Bij de start schraapt de V8 zijn keel zoals alleen AMG V8'en dat ook kunnen. Voor de Vettel Edition werd het motormanagement opnieuw geprogrammeerd, aan het draaiend gedeelte werden geen wijzigingen doorgevoerd, maar aan het uitlaatsysteem duidelijk wel. Dit auditieve statement schept hoge verwachtingen over het prestatievermogen, als het uiterlijk vertoon dat nog niet deed. Het rijden in een Infiniti FX is een ervaring op zich, ondanks de hoge instap heb je een prettige, diepe zit achter het dashboard en kijk je uit over de lange motorkap. Nog meer dan in een BMW X6 heb je het gevoel in een sportcoupé te zitten.
De besturing is precies en communicatief. Afgaande op het formaat auto en velgdiameter zou je verwachten dat het stuurgevoel wat zwaar zou zijn, maar Infiniti heeft voor een relatief sterke bekrachtiging gekozen. Aanvankelijk groeit de vrees dat de FX Vettel Edition hierdoor aan stuurgevoel op snelheid inboet, maar dat blijkt nog flink mee te vallen. In combinatie met zijn draaicirkel van dik 11 meter is 'ie nog behoorlijk wendbaar ook. De aanpassingen aan het onderstel openbaren zich binnen een paar kilometer; waar je bij de overige FX'en voelt dat je met een zware auto onderweg bent, lijkt de Vettel Edition een paar honderd kilo te hebben afgeschud. Dat voel je in elke bocht en het is het duidelijkst te merken in lange bochten in snelwegen. Je kunt de bocht op hoge snelheid - meer dan het wettelijk toegestane - inrijden en de FX direct op de gewenste bochtradius laten rijden. Door de voortreffelijke onderstelafstemming hoeft de carrosserie zich nauwelijks te zetten en volgt de auto de bocht als op rails. Hier betaalt de lichte stuurgevoel zich terug: je zou bij wijze van spreken urenlang klaverbladen kunnen ronden en continu precies tussen de witte lijnen kunnen blijven zonder last van verkrampte onderarmen te krijgen. Voorwaarde is wel dat je het onderstel in de Sportmodus hebt staan.