BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

Arnold van Schepen - 10 december 2012

Negenhonderd procent

Eigenlijk is het uniek dat BMW deze auto speciaal voor de Nederlandse markt heeft ontwikkeld. Onze markt is verhoudingsgewijs klein en ons CO2-gerelateerde belastingsysteem nodeloos ingewikkeld. De uitstoot van koolstofdioxide door verbrandingsmotoren bevindt zich momenteel op de grens van het technisch haalbare, de reductie van enkele grammen is zelfs voor een merk als BMW geen eenvoudige opgave. De engineerings- en ontwikkelingskosten hiervoor renderen bovendien pas na enkele duizenden verkochte auto's. De Nederlandse importeur had een sterk argument: sinds de introductie van de EDE-variant is de verkoop van 320d's hier ten lande met 900% gestegen. Dat maakte het voor de Müncheners interessant om ook de 320i zodanig te tweaken om uiteindelijk op een uitstoot van 124 gram per kilometer uit te komen.

Door het monteren van banden met een lage rolweerstand, velgen met een kleinere diameter, onderstelverlaging en aanpassingen van het motormanagement werd de uitstoot ingeperkt. Het mooie van deze maatregelen is dat je er uiterlijk weinig van ziet. Bij andere merken zien we nog wel eens dichte grilles, kleine wielen en andere aerodynamische aanpassingen die de auto in kwestie niet bepaald goed doen. BMW heeft goed begrepen dat niet alleen de portemonnee, maar ook het oog wat wil.

170 pk
250 Nm
230 km/h
7,6 s

Error loading images. One or more images were not found.