Kleine goedzak
Onder de motorkap vinden we de bekende 1.6 benzinemotor die furore heeft gemaakt binnen de BMW en PSA concerns. BMW schroeft er een twin scroll turbo op waardoor het maximale koppel van 250 Nm al bij 1.500 toeren paraat is. Het maakt de motor erg gemoedelijk, in de lagere versnellingen is de motor altijd alert. Dertig in zijn drie, beetje gas, en je zoeft weg. Hij bouwt zijn trekkracht soepel en snel op, zonder onverwacht te pieken. Rijd je in de Pro Eco-modus, dan is de gasrepons eerder gezapig, maar het is wel een prettige stand om de auto te temperen wanneer je de weg moet delen met veel fietsers. In de Sport-modus zet het motormanagement alle zeilen bij en is de motor boven de 2.000 toeren uitgesproken vlot.
De langere eindreductie van de EDE drukt de prestaties op auto- en snelwegen amper. Bij 100 km/u draait het blok iets meer dan 2.000 toeren in de zesde versnelling. Je kunt vlot optrekken tot 130 km/u zonder dat je hoeft terug te schakelen, het blok voelt zich in dit toerengebied duidelijk op zijn gemak. Hoewel het maximale koppel al ver beneden de 2.000 toeren beschikbaar is, klinkt de motor enigszins brommerig in dit toerenbereik. Voor het echte premiumgevoel zou het blok wat dat betreft wel wat minder mogen doorklinken in het interieur of beter nog, iets sportiever mogen klinken. Dat laatste past prima bij een merk als BMW.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition