Mr. Two Face
Dankzij dubbele drukvulling is de nieuwe Audi S8 niet alleen de snelste S8 tot nu toe, maar is hij bovendien sneller dan de BMW M5. In theorie is een acceleratie van nul naar honderd in 4,2 seconden mogelijk. Onze eigen metingen komen dicht in de buurt. Dat de Audi zulke cijfers haalt, komt met name door het hoge koppel, de quattro vierwielaandrijving en het relatief gunstige wagengewicht van 1.950kg. Het is echter geen wilde sportwagen die alleen door een geoefende bestuurder getemd kan worden. Met Audi drive select kan onder andere de gasrespons van de motor worden aangepast. In comfortmodus reageert de S8 tamelijk geciviliseerd op commando's van het rechtervoetje. En dan heb je nog de economy-stand. Bedoeld om brandstof te besparen, maar in de winter meer dan geschikt om veilig op zomerbanden door de sneeuw te ploegen. De gasrespons wordt kunstmatig stroperig en de helft van het vermogen lijkt verdwenen. Niet spannend, wel veilig.
De ware aard van het beestje komt pas boven wanneer alle instellingen op 'Dynamic' staan. Alle pk's staan voor je paraat en de gasrespons wordt behoorlijk agressief. Druk het pedaal een beetje in en je gaat tamelijk rap van je plek. Met een halfvol ingedrukt pedaal laat je alles achter je en met volgas wek je dr. Hyde. Wat er dan gebeurt is simpelweg mind blowing. De achttraps ZF automaat kiest het juiste verzet, de achtcilinder haalt diep adem en een nanoseconde later word je barbaars lomp in de leuning van de stoel gedrukt. Alsof je een horizontale schietstoel activeert. Over voldoende tractie hoef je je geen zorgen te maken. Zelfs bij kletsnat wegdek heb je bakken met grip. De getallen op de digitale snelheidsmeter schieten in een moordtempo voorbij; 60, 120, 180, 220... het houdt niet op. Pas bij een ruime 260km/h grijpt de begrenzer in en wordt de versnelling bruut beƫindigd. En dat met een kolos van een auto waarmee normaliter hoge Europese ambtenaren zich comfortabel door Brussel laten chaufferen. Fascinerend.