Valt goed in de smaak
Waarom de ASX niet helemaal in dat rijtje past? Wel, in de eerste plaats omdat hij niet met vierwielaandrijving leverbaar is. Zijn directe concurrent, de Nissan Qashqai, is wel met 4WD te bestellen en Mitsubishi heeft juist een stevige reputatie op het gebied van vierwielaandrijving. Ook op het gebied van motortechniek is het Japanse merk nooit bang geweest om iets nieuws en afwijkends te introduceren. In 1997 pionierde de Carisma met de (herintroductie van de) direct ingespoten benzinemotor. Maar de 1.6 onder de kap van de testauto heeft weer 'ouderwetse' indirecte inspuiting. Maar goed, naast de onderhuidse techniek is er meer te beleven aan een auto, en de ASX doet het helemaal niet slecht, want het is de bestverkopende Mitsubishi van dit moment. Om de verkopen een boost te geven werd de ASX kortgeleden aangepast. De wijzigingen zijn niet erg ingrijpend; het ontwerp van de bumpers en grille werd herzien, onderhuids heeft Mitsubishi het onderstel aangepast.
Het uiterlijk van onze ASX valt rondom in de smaak, in de testweek kreeg de auto van bekenden en onbekenden louter positieve kritieken. Vooral de snoet met de 'jet fighter' grille blijkt in de smaak te vallen, de grille is na de facelift iets bescheidener van vorm en formaat geworden. Ook de hoge instap en zitpositie blijken erg in trek. De ASX is niet veel langer dan een Golf, maar door zijn hoogte van 1,63m en met name de kloeke snuit lijkt hij groter dan hij is. Je zou zeggen dat de kleur wit intussen wel over zijn hoogtepunt heen is, maar blijkbaar is het nog zeer in trek bij de modale autokoper. Meer dan eens werd de waardering over de Silky White lakkleur uitgesproken. Het moet gezegd: de parelmoer witte metaallak geeft de ASX een chique uitstraling. Er zit altijd een gekleurde schakering in deze lak, zelfs bij bewolkt weer.