Langdurig en intensief gebruik
Op motorengebied is de keuze beperkt: er is een benzinemotor en er is een dieselblok. Het 1.6-je in onze ASX levert 117 pk. Het vermogensverschil bedraagt een pk in het voordeel van de benzinemotor, de diesel heeft uiteraard de meeste trekkracht. De benzinemotor levert 154 Nm (bij 4.000 toeren), zijn dieselbroer verdubbelt dit: 300 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Wanneer je het vermogen afzet tegen het wagengewicht van 1.235 kilo lijkt de 1.6 benzine maar net aan, en tijdens het rijden lijkt dit vermoeden te worden bevestigd. Lijkt, want de ASX is beslist geen slome auto. In een klein toerenbereik, zo rond de 2.500 toeren, is het blok wel wat brommerig. En bij dat toerental in de hoogste versnelling rijd je precies 80 km/u.
In het lagere toerengebied is het blok niet opvallend gretig, maar bij 3.500 toeren treedt het MIVEC systeem in werking, de kleine 1.6 wordt dan merkbaar vlotter. Je merkt het 't duidelijkst wanneer je in de derde versnelling van 50 naar 80 km/u accelereert; net voordat de 80 gehaald is krijgt de ASX een extra portie 'schwung' waardoor je zomaar 100 km/u rijdt. De 1.6 is geen scheurneus, maar wel een motor die tot in lengte van dagen zijn werk storingsvrij blijft doen. Het is wel zaak om te anticiperen op de jaarkilometrages bij de motorenkeuze. Wanneer je veel op de snelweg rijdt, dan is 8 liter per 100 km een reƫel verbruik. Daar staat tegenover dat de ASX wel gevoelig is voor zuinig rijden, wie niet sneller dan 100 km/u rijdt kan rekenen op een verbruik van 7 liter of lager. Op constante snelheid is de ASX mooi stil, ook op niet-geasfalteerde wegen. Rammels en kraakjes zijn deze Mitsubishi volledig vreemd.
Het hoge afwerkingsniveau van de Duitse autofabrikanten haalt Mitsubishi weliswaar niet - daar is de prijs ook naar - maar toch geeft de ASX een solide gevoel. Het hang- en sluitwerk is van het degelijke soort en ook de afwerking van de carrosserie op de doorgaans niet-zichtbare plaatsen versterkt die indruk. Bij de jongste Hyundai's is aan de binnenzijde van de raamlijsten van de portieren nog wel eens een minder fraaie lasnaad zichtbaar, maar dat zul je bij de ASX niet zien. Het kunststof in de lagere regionen van het interieur is van het praktische soort; hard, maar duurzaam. De bekleding is stevig, goed reinigbaar en door zijn zwarte kleur niet erg besmettelijk. De ASX is een ideale auto voor diegenen die niet altijd met schone kleren en schoenen instappen. Geschikt voor intensief gebruik, zogezegd. De kofferruimte heeft een mooie vlakke vloer met een dubbele bodem. Mocht de 449 liter grote kofferruimte niet toereikend zijn, dan kan deze tot 1.219 liter vergroot worden door de achterbankleuningen om te klappen. De zitting van de achterbank kan jammer genoeg niet voorover gekanteld worden, waardoor de vloer niet volledig vlak is. Helaas is de ASX niet voorzien van een afdekrollo, maar wel van een forse hoedenplank. Voor mensen die regelmatig grote spullen vervoeren kan dit wat onhandig zijn.