'Lichter' is het toverwoord
De trend is om modellen elke keer een stukje te laten groeien als er een nieuwe generatie wordt geïntroduceerd. Begin vorig jaar brak Peugeot met die traditie door - ten opzichte van de 207 - een kleinere, maar vooral lichtere 208 op de markt te brengen. De Clio is enkele millimeters gegroeid in de lengte en de breedte, maar in de hoogte kromp hij juist ten opzichte van zijn voorganger. Bovenal is er een verschil van zo'n 90 kilogram in het voordeel van de jongste. Dit voordeel komt tot uiting in de rijeigenschappen. Niet alleen hoeft de motor minder gewicht mee te zeulen, ook tijdens het ronden van bochten hoeft er minder massa de andere kant op gestuurd te worden. Toen we Clio III reden, spraken we over een 'comfortabele ervaring' met betrekking tot het rijgedrag. Hoewel het niet oncomfortabel wordt, gaat het er in de nieuwe Clio een stuk steviger aan toe. Zowel vering als demping is een stuk stugger, waardoor de carrosserie nauwelijks overhelt in bochten en oneffenheden sterker worden doorgegeven aan de bestuurder en zijn passagiers. Voordeel is dat het stuurgedrag behoorlijk direct is en de grens van onderstuur ver weg ligt. Lekker sturen in een Clio is niet meer voorbehouden aan de RS, ook de standaard 0.9 TCe tovert een lach op je gezicht als je van een stevig potje sturen houdt.
2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line
2017 - Renault Clio TCe 120 Intense
2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC
2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2
2009 - Renault Clio RS 2.0 16V
2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
2006 - Renault Clio V6
2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe