Fikse knaap
Als je de droge feiten van de nieuwe en de vorige Outlander naast elkaar legt, dan lijken de verschillen marginaal. Alleen de lengte is een centimeter minder, maar de hoogte en breedte bleven gelijk. Kijken we naar het formaat van de kofferbak, dan zien we dat de nieuwe evenveel ruimte biedt: maximaal 1.691 liter. Ook de nieuwe mag 2 ton geremd trekken, voor de benzineversie is dat 1.600 kilo. Maar zet je de nieuwe naast zijn voorloper, dan is het verschil meteen duidelijk. Het meest markante onderdeel van het ontwerp is de neus. Mitsubishi stapt gaandeweg af van de 'jet fighter' grille en heeft de Outlander voorzien van een smoeltje dat onmiskenbaar Japans is. De modegril van megagrote koplampen is gelukkig op zijn retour. De lichtunits van de nieuwe Outlander komen niet boven de motorkaprand uit en lopen slechts een klein stukje in de zijschermen door. Het ontwerp van de achterlichten volgt de lijn die veertien jaar terug door de Lexus IS 200 werd ingezet: gekleurde lenzen achter een unit van helder glas. Het maakt het design van de Outlander van afstand herkenbaar. Bekijk je de auto en profil, dan zie je dat de overhang voor en achter vrij fors is, hoewel de wielbasis even groot is als die van de vorige. De overhang aan de achterzijde wordt visueel versterkt door de redelijk brede D-stijl en de 'uitloper' van het achterlicht in de flank.