Typisch Volvo
Zelfs wanneer je in het interieur alle logo's zou afplakken, zie je nog overduidelijk dat je in een Volvo zit. Sinds de introductie van de S40 en V50 in 2004 is de zwevende middenconsole (met achterliggend opbergvak) bij uitstek kenmerkend voor het binnenste van een Volvo. Exclusief voor de Cross Country kan deze middenconsole voorzien worden van een fraaie koperkleurige inleg - weer eens wat anders dan de gebruikelijke aluminium- of houtinleg. Deze middenconsole is, samen met de van ledjes voorziene versnellingspook en het instrumentarium, de smaakbepaler in het interieur. Verder is het behoorlijk strak en donker in de Cross Country, wat niet wegneemt dat Volvo het geheel voorbeeldig heeft afgewerkt en bekleed met goed aanvoelende materialen.
De prijslijst van de V40 Cross Country begint met de 115 pk sterke D2-diesel, die verkrijgbaar is vanaf 28.495 euro en waarover je als zakelijke rijder 20% hoeft bij te tellen. Het andere uiterste is de door ons geteste T5 Geartronic, die met de optionele vierwielaandrijving - รก vier mille - en in de meest luxueuze Summum-uitvoering net iets meer dan 50 mille moet opbrengen. Allerlei opties als metallic lak, een panoramadak, verwarmde voorstoelen, grotere velgen en Volvo On Call drijven de prijs van onze testauto met speels gemak op naar een bedrag van 61.015 euro - een flink bedrag voor een compacte middenklasser.
Laten we het Volvo On Call-systeem nog wat verder toelichten. Dit systeem zorgt er niet alleen voor dat hulpdiensten automatisch gewaarschuwd worden bij een aanrijding, maar bevat ook tal van andere innovatieve features. Met behulp van een app op je smartphone kun je bijvoorbeeld een ritregistratie maken of de verwarming alvast aanzetten. Mocht de auto worden gestolen, dan is via het track&trace-systeem de auto in no time gelocaliseerd. Dit is tevens een handige tool als je vergeten bent waar je de Cross Country hebt geparkeerd.