Kies voor de basis!
Hij is al meerdere keren genoemd: de onlangs gereden Kuga. Zijn rijkwaliteiten bestempelden we als 'Focus XL'. Voor de B-Max geldt in de basis hetzelfde. Het is overduidelijk dat hij gebaseerd is op het puike onderstel van de Fiesta, maar door de wat hogere carrosserie en het hogere gewicht rijdt hij echt als een 'Fiesta XL'. De besturing is echt des Fords, direct en met voldoende gevoel, maar door het hogere zwaartepunt duikt de auto in bochten wat verder in z'n veren en helt de carrosserie wat over. Vering en demping zijn sowieso wat zachter afgesteld dan bij de auto waar hij op gebaseerd is. Dit maakt hem net wat comfortabeler en geschikter voor de doelgroep.
In en om München reden we met de 120pk sterke éénliter benzinemotor. Hoewel meer vermogen altijd fijn is, hebben we nooit het gevoel gehad meer nodig te hebben dan de 100pk waarover het basis één-punt-nulletje beschikt. Die 1.000 euro die de 20pk extra kosten zouden daarom ook lekker in onze zak houden, of het besteden aan leuke opties. Een andere optie is om die euro's te besteden aan brandstof, want heel zuinig is de B-Max niet. Rustig rijden in stedelijke gebieden en relatief veel snelwegkilometers op constante snelheid levert een testverbruik op van één liter per 14,4 kilometer. Dit is niet de enige auto waarbij we het opgegeven verbruik niet halen, maar zes kilometer minder per liter brandstof is pittig.