Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

Dennis van 't Kruis - 17 april 2006

Het exterieur

Net als zijn voorganger de XG loopt de Grandeur uit de pas op het gebied van het familiegezicht. Die XG zag ik voor het eerst op de AutoRai van 2003 en die auto viel onmiddellijk op tussen de andere modellen. Dat was een krachtig ogende en op Amerikaanse leest geschoeide wagen die onder andere door zijn chroom de aandacht opeiste. Van die auto zijn er in Nederland uiteindelijk vier verkocht. De Grandeur heeft eerder een meer Japanse styling met een ietwat ingetogen neus en een mooi vormgegeven kont. Het is geen auto die je zomaar even over het hoofd ziet, hij valt absoluut op. Tijdens een pauze in de rijtest, parkeerde ik de auto voor een korte tijd. En op de afstand dat ik van de auto weg was kon ik hem goed in de gaten houden. En zo kon ik zien hoe meerdere personen de auto bewonderend bekeken.

De Grandeur is in mijn optiek zeer geschikt voor taxiwerk, al zal die markt pas open breken zodra in de zomer van 2006 de diesel wordt geïntroduceerd. Met een consumenten prijs die ongeveer € 3000,- hoger zal liggen dan de testauto zal dit zakelijk gezien een interessante optie zijn, omdat de nettoprijs, dus zonder BTW en BPM op net zesentwintig duizend Euro uitkomt. Aan de standaard uitrusting van de testauto is alleen het navigatiesysteem ter waarde van € 3.200,- toegevoegd. Te samen met de wettelijk verplichte kosten en het afleverpakket (€ 110,-) komt het totaal daardoor op € 45.937,25.

235 pk
304 Nm
237 km/h
7,0 s
onb (10.2) l/100km
245 g/km
G
22%
€ 41.995
€ 45.937
€ 842 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal