Flauwe grapjes
Verrassingen heeft de Rapid op motorisch gebied al net zo min in petto. Zowel de benzine- (74 tot 122 pk) als de dieselmotoren (90 en 105 pk) zijn bekend uit tal van andere modellen uit het Volkswagen-concern. Zo ook de 1.2 TSI in de Rapid waarmee de importeur ons op pad stuurde. Het blok levert 86 pk en lijkt het daarmee op papier niet bovengemiddeld breed te hebben. De harde cijfers bevestigen dat: de nul-tot-honderd-sprint voltrekt zich bijvoorbeeld in twaalf tellen en bij 183 km/h moet de Rapid zich gewonnen geven aan de natuurwetten. Prestaties waarbij flauwe grapjes over z'n naam je al snel door het hoofd schieten.
Toch is dat niet helemaal terecht. Want hoewel de Rapid niet heel rap is, doet de 1.2 z'n werk in betrekkelijke stilte. Ondanks het feit dat de Rapid het zonder een zesde versnelling moet doen, loopt het toerental zelfs op snelwegtempo (2.800 rpm) niet de spuigaten uit. Doordat het volledige koppel van 160 Nm al bij 1.500 rpm ter beschikking staat, is de motor nog aangenaam soepel ook. Afgezien van het feit dat je voor een vlotte inhaalsprint soms wat meer vermogen zou wensen, wekt de 1.2 niet de indruk dat 'ie op z'n tandvlees loopt. Al met al ben je met deze instap-TSI dus prima bedeeld, waarbij wel opgemerkt dat de motor best een slok benzine lust.