Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Businessline

Reageren

Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.

Reacties

Daan van der Keur
·
27 april 2013 om 09:24
Ik heb de Skoda Rapid (exact hetzelfde kenteken) afgelopen vrijdag weer ingeleverd en kan eerlijk geen enkele van jullie testresultaten onderschrijven. Ik haalde met gemak 1:18-1:20. De comfortabele vering/demping is van ongekend niveau in deze prijsklasse, niets hard gedempt, de uitgaande demping is juist perfect in combinatie met de gemonteerde veren. De Tsjechische technici verdienen een hele grote pluim voor de afstelling. Wat betreft het onderstuur, ik heb het ESP uitgezet en ben zowel in de stromende regen als op droog asfalt plankgas door de bochten en over rotondes heen gereden. Pas als ik werkelijk als een achterlijke dwaas helemaal over de grens heen ging, pas dan begon de Skoda Rapid weg te glijden aan de voorkant. Wat mij betreft een topauto voor dat geld en zelfs beter dan veel andere duurdere sedans van de zustermerken. Jullie hebben 'm duidelijk niet écht getest want dan hadden jullie tot een andere conclusie gekomen.
Arnold van Schepen (redacteur):
Geachte heer Van der Keur, uiteraard hebben wij de Rapid grondig getest, zoals wij alle auto's testen: indachtig de doelgroep, het beoogde gebruik en niet in de laatste plaats de beperkingen van de wegenverkeerswet. Ons oordeel over de onderstelafstemming is in hoofdzaak op die drie factoren gebaseerd en deels op persoonlijke smaak, waarover helaas niet te twisten valt en die gebaseerd is op rijtests met honderden auto's.

Het weggedrag van de Rapid is echter voorspelbaar en de grenzen liggen dermate ver weg dat onder de weersomstandigheden tijdens de test het ESP alleen getriggerd kon worden door een rijstijl die strijdig is met respect voor medeweggebruikers en het reglement verkeersregels en verkeerstekens. Wij forceren geen enkele auto om het grensbereik van de actieve veiligheidssystemen te beproeven. Wij geven een evenwichtig oordeel van de kwaliteiten en de beperkingen van de auto in kwestie.
Jan Brandts
·
27 augustus 2013 om 12:50
Op het moment van schrijven rijdt ik drie maanden in een Rapid Ambition 63 kW. Mijn verbruik ligt op 5,5 tot 6,5 l/100km bij normaal vlot doorrijden. Motor en versnellingsbak zijn probleemloos te bedienen. Het ruimteaanbod is fenomenaal, de relatieve smalte van de koets is geen issue als de auto met 4 personen gebruikt wordt. De elektro/hydraulisch bekrachtigde besturing is beter dan de meeste volledig elektrisch bekrachtigde systemen. De wegligging van de auto is zeer goed; ik heb zelf geen overmatig onderstuur kunnen constateren. Het veercomfort heeft danig te lijden onder de harde afstelling van het onderstel (ondanks standaard banden). Het zijn niet zozeer de grotere oneffenheden in het wegdek die slecht verwerkt worden, maar juist de kleine. Dit veroorzaakt vooral op hogere snelheid een groot gevoel van onrust in de wagen. Erger is echter dat de oneffenheden ook nog eens door een zeer irritant laagfrequent gedreun in de cabine hoorbaar zijn (op de diverse Skodafora wordt hier ook melding van gemaakt). Bij dealer en importeur is e.e.a. bekend, maar buiten het iets losser zetten van de achterklep (heeft bij mijn Rapid niet geholpen) is er momenteel geen oplossing voor.
Concluderend kan ik zeggen dit ik dat Rapid een nogal onevenwichtige auto vind. Prima aandrijflijn, royale ruimte, degelijke besturing en wegligging, maar ook een slecht veercomfort en een belabberd geluidscomfort.
Hans van der Himst
·
28 oktober 2013 om 15:11
Sinds een week of 6 rij ik de Skoda Rapid elegance business - line 1.2 tsi 105 PK. Niets dan lof over de auto, ik kan maar twee min puntjes vinden en dat is het brandstofverbruik en de klachtenafhandeling van de importeur. Het verbruik kan ik niet beneden de 1op15 krijgen ondanks heel rustig rijden en als ik daarover bij Skoda klaag en vraag hoe dit op te lossen, krijg je als antwoord, ga maar naar de site van het nieuwe rijden. Auto verkopend Nederland zal zijn handen in eigen boezem moeten steken met de veel te mooie cijfers. Het is gewoon gelogen wat zij opgeven.
Wilbert Huls (redacteur):
Feit is dat er zeker winst uit de tips van het nieuwe rijden gehaald kan worden. Zij het dat het bij de één meer verschil maakt dan bij de ander; dat is afhankelijk van de eigen rijstijl. Nu kunnen we uw rijstijl niet van afstand beoordelen, maar rustig rijden is slechts één van de vele aspecten waarmee winst op het verbruik valt te boeken.

Dat er verschillen ontstaan bij het persoonlijke verbruik en het opgegeven verbruik is een alom bekend gegeven. Ook op deze site zijn weinig testen te vinden die de opgegeven waarde halen. Toch is dit niet alleen aan de importeur toe te schrijven, want alle automerken zijn gehouden aan een verbruiksopgave volgens de NEDC-cyclus. Probleem is echter dat die voorgeschreven regels zodanig oud zijn, dat ze niet meer voldoen voor hedendaagse technieken. Als er SUV's van 1.800 kg zijn die volgens deze cyclus minder dan 50 gram CO2 uitstoten per kilometer, dan weet iedereen dat de cyclus niet (meer) volstaat, maar zolang autofabrikanten deze toch verplicht moeten gebruiken, valt het ze lastig kwalijk te nemen dat ze deze zo optimaal mogelijk benutten. Er zijn allerlei initiatieven gaande om de (Europese) politiek te bewegen tot het verplichten van andere meettechnieken, maar voorlopig zullen we daar nog niet zoveel van merken.
86 pk
160 Nm
183 km/h
11,8 s
6,8 (4.9) l/100km
114 g/km
C
22%
€ 14.190
€ 20.130
€ 369 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2014 - Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 86pk Ambition Businessline