Goede basis
Qua lijnvoering veranderde er sinds 1998 - toen de eerste Freelander werd geïntroduceerd - in de basis niet veel. Zet een vijfdeurs model uit de eerste serie naast de nieuwe en je ziet duidelijk dat ze naaste familie zijn. Voor Land Rover was de Freelander een schot in de roos. Eerst waren er enkel de compromisloze Defender en de luxe en dure Range Rover, maar met de Freelander als instapper werd ook het publiek bereikt dat wel in een stoere, robuust aandoende auto wil rijden, maar daarvoor niet de hoofdprijs wil betalen.
Stoer en robuust was hij al, bij de facelift heeft hij nog wat meer kenmerken van zijn luxere broers meegekregen. Zo is de neus behoorlijk aangepakt door het wijzigen van de koplampen en het toevoegen van een zelfde soort grille als die van de Evoque. Buiten nieuwe lichtmetalen velgen veranderde het zijaanzicht niet ten opzichte van zijn voorganger. Zoals gebruikelijk bij veel facelifts zijn de achterlichtunits wat anders vormgegeven en voorzien van LED's. Al zijn de aanpassingen niet wereldschokkend, de Freelander ziet er een stuk frisser uit en loopt weer in de pas met de rest van het modellengamma.