Beleving
Bij het starten laat de Exige er geen gras over groeien. Het viercilindertje is niet meer; met een rauwe brul ontwaakt de zescilinder uit zijn slaap. Het vermogen van dit blok ligt op 350 pk en daarmee is de Exige flink sterker geworden dan voorheen. Daar tegenover staat een kleine gewichtstoename, maar de massa/pk-verhouding ging van 4,25 kg per pk naar slechts 3,08 kg per pk. En dat merk je zodra de gelegenheid er is om het gaspedaal eens stevig weg te drukken. De kracht lijkt onuitputtelijk, terwijl je in de eerste paar versnellingen stevig moet doorschakelen, gaat de Exige maar door en zit je in mum van tijd op hoogst illegale snelheden. De cijfertjes vertellen ons dat het slechts 3,8 seconden duur om tot 100 km/h te geraken en bij 8,5 seconden de naald zelfs 100 mph (160 km/h) passeert. We geloven het graag, want de beleving is er zeker naar. Met je billen gevoelsmatig vlak boven het asfalt is het simpelweg veel imposanter dan wanneer je met übersportieve sedan dergelijke cijfers benadert.
Opvallend bij al dit geweld is dat de Exige zich toch heel geciviliseerd kan gedragen. Wanneer je je rechtervoet wat licht en een constante snelheid aanhoudt in een hoge versnelling, gedraagt de Exige zich totaal niet nerveus. Sterker, de handjes zouden zelfs van het stuur kunnen terwijl je weer wat gas bijgeeft. De kleine Brit blijft mooi in de lijn. Wanneer je toch weer wat steviger door wil gaan, valt op dat het haast niet nodig lijkt om terug te schakelen. Bij een laag toerental pakt de zescilinder makkelijk op en accelereert de Exige weer stevig door. Het koppel, dat nog sterker is toegenomen dan het vermogen, doet hier een positieve duit in het zakje. Een nadeel is daarbij dat de motor niet meer zo’n toerenmachine is als het Toyota-blok uit de vorige Exige.