Opmerkelijk succes
Want bijzonder, dat is de V60 Plug-in Hybrid zonder meer. Allereerst natuurlijk omdat het Volvo's eerste productiehybride is. Wat je overigens niet zou zeggen, want voor zo'n debutant steekt deze V60 verdraaid doordacht in elkaar. Je zou zó geloven dat Volvo al jaren niets anders doet dan hybrides produceren. Maar daarover later meer, want er zijn meer factoren die het succes van de V60 Plug-in Hybrid op z'n zachtst gezegd opmerkelijk maken.
Neem bijvoorbeeld het feit dat de helft van de jaarproductie van 6.500 V60's Plug-in Hybrid bestemd is voor de Nederlandse markt. De positie die de hybride V60 binnen het V60-gamma inneemt, maakt dat feit zo mogelijk nog opmerkelijker. Want waar de zakelijke middenklasse anno 2013 - lang leve de bijtellingswetgeving - louter lijkt te worden aangedreven door ploeterende viercilinder instap-1.6'jes, kom je in de neus van de V60 Plug-in Hybrid een heuse vijfcilinder diesel tegen.
Nu is dat blok - Volvo's welbekende 215 pk sterke D5 - van zichzelf al bepaald geen stakker. Toch ligt onder de vloer van de tot 305 liter gekrompen bagageruimte van de V60 Plug-in Hybrid (die in de Volvo-hiërarchie overigens naar de naam 'D6' luistert) ook nog een elektromotor. Die stuurt 68 pk extra vermogen naar de achterwielen en is verantwoordelijk voor het lage verbruik: volgens het boekje verstookt de V60 iedere honderd kilometer nog geen twee liter diesel.