Paradoxaal
Dat brengt ons meteen bij de reden van de bliksemstart van deze V60: z'n fiscale bijtelling. Of eigenlijk: het gebrek daaraan. Vanwege de lage CO2-uitstoot van 48 gram per kilometer is de V60 Plug-in Hybrid namelijk tot 2014 vrijgesteld van bijtelling, MRB en BPM. Een paradoxale gedachte, gegeven het feit dat je met deze Volvo zelfs de meeste hot hatches 'gewoon' bijhoudt: als het moet, raffelt de V60 de '0-tot-100' doodleuk in zes tellen af. Waarmee maar is becijferd dat deze Volvo ondanks z'n forse leeggewicht van 1.848 kg - de Plug-in Hybrid is daarmee ruim 200 kg zwaarder dan een V60 D5 AWD - tot heel wat in staat is. Vooral in de meest sportieve van de drie rijmodi - 'Power' - reageert de V60 bijzonder gretig op het gas.
Allemaal leuk en aardig, maar voor het verbruik is het natuurlijk funest om telkens het onderste uit de kan te halen. Dat verklaart waarom je achter de verlichte keuzehendel naast de 'Power'- ook de 'Pure'- en 'Hybrid'-modus kunt inschakelen. In de eerste van die twee modi rijdt de V60 puur elektrisch. Onder ideale omstandigheden brengt een volle accu je 50 km verder, maar de reƫle actieradius blijkt sterk afhankelijk van traject en rijstijl. Met consequent opladen en goed anticiperen kun je jezelf heel wat ritjes naar de pomp besparen, zoveel is zeker. Voorwaarde is wel dat je geen lange afstanden hoeft te overbruggen en dat de snelheid binnen de perken blijft.