Naaldhakken met zijwieltjes
Maar het mes snijdt nog dieper. Want ook de rijeigenschappen zijn erbij gebaat dat de logge Engelsman op dieet is geweest. Natuurlijk is de nieuwe Range Rover niet ineens een lichtgewicht sportwagen - verre daarvan zelfs - maar dat laat onverlet dat de statige Brit, geholpen door allerlei elektronische assistenten, wel keurig op de been blijft bij het nemen van een bocht. Voor zo’n full size SUV ligt de Range Rover opvallend neutraal op het asfalt, alsof Her Majesty op naaldhakken met onzichtbare zijwieltjes over de rode loper dartelt. Dat koersvaste weggedrag levert een belangrijke bijdrage aan de toch al zo overtuigende comfortbeleving. Weinig auto’s geven je zo’n gevoel van onaantastaarheid als de manier waarop de Range Rover dat doet. Wie maakt je wat?
Laten we vooral ook niet vergeten welke rol de supercharged V8 hierin speelt. Het is een geweldenaar eersteklas, die 510 pk mobiliseert en met 625 duizelingwekkende Newtonmeters tot schofterige prestaties in staat is. Vooropgesteld: je kunt de V8 in alle rust z’n werk laten doen - past misschien nog wel het beste bij de klasse van de Range. Genietend van de fluisterende V8 op de achtergrond en het foutloze optreden van achttraps automaat cruise je relaxed voor het vaderland voort, terwijl de geluiden van de luchtvering en de massagestoelen zachtjes meefluisteren. Denk je dat je braaf 120 rijdt, wijst de digitale snelheidsmeter doodleuk 180 aan - zo smooth gaat dat in een Range Rover. Rustig cruisend blijkt ‘ie met 1 op 7 nog relatief zuinig ook. Voor wat het waard is...
Maar gáát het gaspedaal ook eenmaal tegen het velours, dan ontwaakt het beest in de aristocraat. Het kleine, donkergrijze stipje in de binnenspiegel van je voorligger verandert in no time in een spiegelvullende grille, waarop met duidelijke letters te lezen is wat daar zojuist met zevenmijlslaarzen kwam aansnellen. Als het moet, lanceert de Range Rover zichzelf vanuit stilstand in 5,4 tellen naar de 100. Dat gaat met zoveel machtsvertoon, dat je je afvraagt waar het leeggewicht - 2.330 kg schoon aan de haak - eigenlijk vandaan komt. Weinig verrassend noteert de Range Rover daarbij wel een verbruik dat zelfs de meest dranklustige stamgast met z’n oren doet klapperen. Wie de Range regelmatig op z’n staart trapt, jaagt er iedere vier kilometer een liter peut door.
2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE
2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography
2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic
2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury
2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography
2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE