Het interieur
Een van de eerste dingen die ik meestal aan het begin van elke rijtest doe, is het uitzetten van de radio. Ik doe dit zodat ik beter naar de auto kan luisteren. In de Q7 duurde het heel even voor ik dit ook daadwerkelijk voor elkaar had. Ik kon namelijk de knop niet vinden die verantwoordelijk is voor het aan- of uitzetten van de radio. Hoe ik ook rond het beeldscherm zocht, geen knop. Dus heb ik maar met behulp van de bediening op het stuurwiel het geluid uitgezet. Pas toen ik de pook van de automatische versnellingsbak in Drive wilde zetten viel mijn oog op een verzameling knoppen die uit het zicht zitten . De stoelen zijn, zoals het Audi betaamt van hoge kwaliteit met betrekking tot de zijdelingse steun. De zitting is lekker diep en ook de rug wordt goed vastgehouden. De passagiers op de tweede zitrij hebben het ook goed qua beenruimte. Het wordt pas minder als de derde zitrij in gebruik wordt genomen. Dan moet de middelste rij naar voren geschoven worden om beenruimte te creëren voor de inzittenden die daar plaats gaan nemen. Volgens de brochure is er dan ruimte genoeg voor personen tot 1.60m. De personen in het midden leveren dan iets in aan beenruimte, maar echt slecht wordt het nooit. De bagageruimte varieert van een ruime 775 liter tot een opslagloodsachtige 2035 liter. En om bij die bagageruimte te komen moet je gewoon spierkracht gebruiken om de klep te openen. Als optie is de automatische sluiting van die achterklep toegevoegd. Dat is een feature die tegenwoordig wel vaker op de duurdere merken te vinden is. En natuurlijk is het vooral een gimmick, maar als je toch bezig bent met geld uitgeven kan zo’n optie niet onbesteld blijven. Toen ik voor de proefrit in de showroom stond te kijken bij een daar gestald exemplaar kwam er snel een verkoper naar mij toe die zag dat ik de klep op de normale manier wilde sluiten. Hij legde mij uit dat de klep alleen met de knopdruk gesloten kon worden.