Audi Q7 3.0 TDI quattro

Dennis van 't Kruis - 28 mei 2006

Het rijden

Oké, nadat de uitknop van de radio is gevonden wordt het tijd de 6 cilinder diesel de sporen te geven. De 3.0 TDI is geluidstechnisch een normale TDI en beroeps-TDI rijders zullen het geluid dan ook uit duizenden herkennen. Dat geldt ook voor de trekkracht die de motor tentoonstelt. De Q7 diesel heeft 233 pk bij 4000 tpm en een massale 500 Nm bij 1750 tpm waardoor de 2295 kg zware SUV in 9,1 seconden naar de honderd versnelt en die versnelling gaat gepaard met een flinke schop in je rug. Het technische deel dat het onderstel aanstuurt is een leuk stukje techniek. Op het beeldscherm in de auto kun je de hoogte van de auto instellen. De standen die je kan doorlopen zijn ‘dynamic’ voor het sportieve werk, ‘automatic’ waarbij de auto zichzelf, aan de hand van de rijstijl, hoger of lager stelt. ‘comfort’ voor een soepele vering, ‘off-road’ voor extra veel bodemvrijheid en als je stilstaat kun je de auto ook in ‘lift’ waarbij je bijna een bloedneus krijgt van de hoogte. De wegligging in de comfortstand is vooral dat: comfortabel. Dwarsrichels in de weg worden gladgestreken en het gevoel van zweven is groot. In de dynamic stand heb je meer contact met de weg, maar zo strak als de Porsche Cayenne is het niet. Het gevoel van licht overhellen blijft, maar de minirotondetest toonde dat de bochtensnelheid toch iets hoger was. Persoonlijk vind ik dit niet zo’n bezwaar, dit is nu eenmaal een hoge en zware auto, als je een echt sportief rijdende auto wilt moet je gewoon geen SUV kopen. Doe je dat toch, dan moet je niet zeuren dat je er in elke bocht uitgereden wordt. Desondanks laat de Q7 zich op een prima manier door een bocht jagen. De reactie op de remtest ligt aan de gekozen afstelling, geheel volgens verwachting duikt de auto in ‘comfort’ dieper in zijn vering dan in ‘dynamic’. Tijdens het rijden valt overigens op dat je niet het idee hebt dat je met zo’n grote auto onderweg bent, de Q7 laat zich behendig en trefzeker door het verkeer heen sturen. Achteraf vroeg de verkoper mij nog of ik nog iets van trillingen had gemerkt van de nieuwe velgen. Deze waren er pas op de ochtend van de testdag opgezet en ik had de première om met deze juweeltjes te rijden. Ik kon hem vertellen dat er geen vibraties voelbaar waren geweest, ze waren dus op de juiste manier gemonteerd.

233 pk
500 Nm
210 km/h
9,1 s
onb (10.5) l/100km
282 g/km
G
22%
€ 70.100
€ 103.272
€ 1.893 / maand
€ 664 - € 718 / kwartaal
  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Lexus RX 400h Executive

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2015 - Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2009 - Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • 2007 - Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line