Nu wel realistisch
Na een dag rijden over de bochtige wegen op het bergachtige Mallorca kunnen we concluderen dat de Touring Sports exact rijdt zoals de 'gewone' Auris. Dat lijkt een voor de hand liggende conclusie, maar zo vanzelfsprekend is het niet helemaal. Natuurlijk delen beide auto's onderstel, motor en ophanging, maar de Touring Sports is bijna 30 cm langer en weegt zo'n 80 kg meer. Niet alleen het weggedrag - waarop we ook bij de Touring Sports niets aan te merken hebben - is hetzelfde, ook de prestaties op het gebied van vermogen en verbruik zijn zeer behoorlijk. Met een totaalvermogen van 136 pk is de Auris geen strepentrekker, maar mede dankzij de CVT komt 'ie prima van z'n plek en ook op de snelweg staat de Japanner moeiteloos z'n mannetje. Door de CVT-transmissie hoor je het motorgeluid goed als je accelereert, maar handmatig het toerental verlagen is er niet bij. Pluspunt van deze aandrijflijn is wel dat het door Toyota opgegeven verbruik nu eens nĂet onhaalbaar is. Volgens de Japanners moet de auto een gemiddeld verbruik van 3,7 liter per 100 km kunnen halen. Zonder dat we moeite deden om het verbruik laag te houden, kwamen we na enkele uren rijden - berg op, berg af - uit op een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 km. Zeker in het vlakke Nederland - waar je in stedelijk gebied volledig elektrisch kunt rijden - moet een dichte benadering van de fabrieksopgave zeker mogelijk zijn.
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium