Als een dikke V8
Dat Audi een SUV kan laten accelereren als een ware sportauto is bijzonder, maar een sportieve auto moet ook bochtenwerk niet schuwen. Zo stuurt de SQ5 bovengemiddeld strak voor een SUV, mede door het 'torque vectoring' waarmee de auto van is voorzien. Dit systeem zorgt ervoor dat het buitenste wiel een tandje sneller gaat, waardoor meer snelheid meegenomen kan worden in een bocht. Toch voel je in bochten dat er bijna 1.900 kilo aan auto meegesleurd wordt en helt hij meer over dan zijn lager bij de grond staande merkgenoten.
Hoewel een dieselmotor veel voordelen heeft ten opzichte van een benzinemotor, is het geluid een heikel punt - zeker in een Audi 'S'. Om dit probleem op te lossen is de SQ5 voorzien van een sound actuator. Een luidsprekersysteem in het uitlaatstelsel die een zware brom laat klinken. Dit geluid maakt hij enkel als 'dynamic' is aangeklikt in het menu. In de dynamic-modus reageren besturing en gas wat vinniger en hoor je dus de zware - bijna V8-achtige - brom uit de uitlaten. Draai je knop echter door naar 'efficiency', dan is op lange stukken snelweg een bijzonder laag verbruik te halen. Door deze instelbaarheid is de SQ5 een snelle racer als je daar behoefte aan hebt, maar ook een prettige, comfortabele metgezel voor lange reizen.