Vertrouwen
Toch voelt het met een paar bochtjes en achtjes draaien al snel tig keer vertrouwder aan dan tijdens de eerste meters. Vooral het sturen met je lichaam is voor een niet-motorrijder even wennen. Waar je in de auto heel passief zit en met een draai aan het stuur de auto richting geeft, is het hier exact andersom. Je beweegt het stuur amper en door te leunen naar de kant waar je naartoe wil, stuur je de MP3 de goede kant op. Uiteindelijk voel je steeds beter aan wat de motor gaat doen en is het makkelijker om het ook bij hogere snelheden te doen. Feit blijft dat het na meerdere dagen rijden en meer dan 500 testkilometers nog geen automatisme is. Ondanks een duidelijk merkbare vooruitgang ben je nog steeds aan het nadenken bij al je acties en dat voelt niet altijd vertrouwd. Er kunnen zich immers situaties voordoen waar je in split-second de juiste handeling moet uitvoeren. Daarom is het verstandig dat Piaggio elke koper van een MP3 een rijtraining aanbiedt om zijn machine beter te leren kennen en beheersen.
Je kwetsbaarheid als motorrijder wordt goed voelbaar als je tussen het grote verkeer rijdt. Uiteraard waren we voorzien van de verplichte helm, maar ook beschermende kleding is een must. In ons geval kregen we bij de MP3 een airbagjack te leen, waarin een CO2-patroon zit dat door een fysiek aan de scooter gekoppelde trigger tot ontploffing wordt gebracht zodra je valt. Een mooi stukje techniek, maar we zijn blij dat we daarover geen testresultaten met u kunnen delen. De bescherming is leuk, maar voorkomen is natuurlijk belangrijker. Je bent als bestuurder van de Piaggio dus continu bezig met het lezen van de verkeerssituatie. Natuurlijk ben je dat als automobilist ook gewend, maar het gaat nu veel verder. Je bent kleiner, minder stabiel, hebt geen beschermende carrosserie om je heen en bent veel sterker onderhevig aan de elementen. Achter een vrachtwagen ervaar je turbulentie waar je in de auto geen weet van hebt en bij invoegend verkeer moet je zelf actiever met je positie bezig zijn om er zeker van te zijn dat je gezien bent. Eigenlijk is er geen moment de gelegenheid om te verslappen en dat maakt het rijden van lange stukken relatief veel vermoeiender dan autorijden.