Take it or leave it
Het exterieur en interieur zijn ook herkenbaar Honda, je vindt het mooi, of je vindt het niets. Als je de CR-Z recht van voren bekijkt, dan heeft 'ie iets heel braafs. De koplampen kijken niet grimmig de wereld in, sterker nog: ze fronsen niet eens. Deze vriendelijke snoet contrasteert sterk met de markante achterkant van de CR-Z, door de taps toelopende schouderlijn en de Kamm-tail oogt de auto zelf wat iel. Het komt de stroomlijn weliswaar ten goede, maar het beperkt de binnenruimte ook vrij sterk. Als je de auto driekwart van voren bekijkt, ogen de achterste wielkasten lekker breed terwijl de spoorbreedte achter niet noemenswaardig groter is dan die van de vooras. Als je vanuit de bestuurdersstoel in de buitenspiegels kijkt, zie je een paar brede 'heupen', het versterkt het gevoel in een lage en brede auto te zitten. Helaas vertekenen de buitenspiegels wel erg sterk aan de buitenkant van het spiegelglas. De CR-Z is een geweldig wendbare auto, maar even inparkeren op de spiegels is door de vertekening erg lastig, rijbewijs CE DE ten spijt. Dat het uitzicht rondom door de oplopende raamlijn, de brede c-stijl en de balk in de achterruit miserabel is, mag geen wonder heten. De achteruitrijcamera lijkt welhaast uitgevonden voor de CR-Z, maar helaas: hij is niet leverbaar.
Het uitzicht op het dashboard is in eerste instantie ook even wennen, maar hier geldt dat je na twee uurtjes rijden wel weet waar je moet kijken. Centraal in het instrumentencluster zit de toerenteller waarin de snelheid geprojecteerd wordt. Door deze projectie lijken de cijfers van de snelheidsmeter te zweven, een effect dat prima bij het futuristische dashboard past. Links van de toerenteller wordt het wel en wee van het IMA-systeem getoond. Bovenin wordt de laadstatus van de accu in beeld gebracht, onderin is te zien of het systeem bijgeladen wordt of dat de benzinemotor assistentie krijgt. Nieuw in de CR-Z is de boostfunctie: mits de auto sneller rijdt dan 30 km/u en de accu voldoende geladen is, kan de bestuurder de elektromotor extra power geven. Zodra het symbool 'S+ ready' verschijnt is het systeem klaar. Ik heb de knop meermalen geprobeerd, maar ik kon geen noemenswaardig verschil in acceleratie bespeuren.