Honda CR-Z 1.5 IMA GT

Arnold van Schepen - 20 september 2013

De groene gedachte

Rechts van de toerenteller wordt het brandstofverbruik nauwkeurig gemonitord, via de verbruiksmeter en de boordcomputer word je continu geconfronteerd met het brandstofverbruik. Opvallend genoeg loopt het brandstofpeil snel terug, nadat je de auto afgetankt hebt ben je al snel het eerste 'blokje' op de digitale brandstofmeter kwijt. Dat komt niet doordat de CR-Z een grote innemer is, maar doordat de brandstoftank vrij klein is; 40 liter. Geef je de CR-Z flink de sporen, dan kun je rekenen op een verbruik van 1 op 14, bij een anticiperende rijstijl mag je uitgaan van dik 1 op 17. Ik heb de CR-Z ook in de Eco-modus gereden, 1 op 19 is dan een reële waarde. Daarmee toont de CR-Z zich van zijn andere kant, hij doet nauwelijks onder voor de Insight. En dat is ook wat de CR-Z zo aantrekkelijk maakt: hij biedt erg veel rijplezier zonder dat je daarvoor illegale snelheden hoeft te rijden, en hij is zuinig als het moet. Bovendien is de auto behoorlijk stil, op de snelweg blijft het motorgeluid en windgeruis keurig op de achtergrond. Vanuit praktisch oogpunt heeft de CR-Z flinke beperkingen, met bagage en kleine kinderen kan hij niet goed uit de voeten. Althans, met een combinatie van die twee, want met de achterbank neergeklapt ken je nog aardig wat vervoeren. Wat de binnenruimte betreft is het kiezen of delen met de CR-Z. Dat geldt niet voor de combinatie sportiviteit en verbruik, de aandrijflijn hinkt niet op twee gedachten maar draagt ze beide met verve uit.

  • Wegligging en besturing
  • Fijne versnellingsbak
  • Mix rijplezier / verbruik
  • Onoverzichtelijke carosserie
  • Ondiepe kofferbak
  • Geen 'geheugen' rugleuning
137 pk
190 Nm
200 km/h
9,3 s
5,8 (5.2) l/100km
122 g/km
D
22%
€ 24.990
€ 32.880
€ 603 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • MINI Coupé Cooper Chili

  • 2010 - Honda CR-Z 1.5 GT