Onmogelijk spagaat
De eerste generatie van de Range Rover Sport stond ook wel voor een onmogelijk spagaat; onderhuids zorgde de techniek van de Land Rover Discovery III voor een hoog wagengewicht dat de sportieve aspiraties behoorlijk in de weg zat. Dat zou niet zo erg zijn geweest als de Sport niet Sport zou heten en er geen concurrentie in de vorm van een BMW X5 of Porsche Cayenne zou bestaan. Offroad waren de prestaties van de Sport nagenoeg onverslaanbaar, maar met name op de weg stelde de allereerste lichting met zijn trage 2.7 TDV6 en softe onderstelafstemming menig autoliefhebber teleur. Pas met de facelift werd dit gevoelige punt met de introductie van sterkere motoren en geavanceerdere ondersteltechniek gecorrigeerd.
Bij deze nieuwe generatie heeft Land Rover de kans gezien om de Range Rover Sport van zijn belangrijkste chronische blessure te verlossen; de Sport staat niet langer op het loodzware Discovery platform, maar is gebaseerd op de geavanceerde en lichtere constructie van zijn grote broer. In het concrete geval van onze testauto betekent dit een gewichtsafname van maar liefst 420kg! Wat dat met de prestaties doet? Deze Chile Red 3.0 SDV6 zit sneller op 100km/h dan de toenmalige top of the range 4.4 V8 Supercharged. En vergis je niet, dat model had maar liefst 390pk onder de hoekige kap zitten.
2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE
2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography
2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue
2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury
2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography
2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE