Coupé Leicht
De naam van de auto verraadt al een beetje in welke hoek we de CLA moeten plaatsen. De afkorting Coupé Leicht zijn we immers al vaker tegengekomen bij de modellen met een sportieve inslag, zoals de CLC en CLS, de A geeft in dit geval aan dat deze auto een directe bloedverwant van de A-Klasse is. Op het eerste gezicht lijkt de CLA bijna een klasse hoger gepositioneerd te kunnen worden, maar de schijn bedriegt. Met grotere overhangen is de CLA weliswaar 34 centimeter langer, maar de wielbasis is exact gelijk aan die van de A.
De grote vormen bij lampen, grille en ster kennen we van de hatchback, al zijn ze echt anders gevormd. Naar achteren toe buigen de lijnen van de auto sterk af, waarmee Mercedes de C uit zijn naam kan verantwoorden, om de auto enigszins praktisch te houden springt het kofferdeksel weer wat omhoog in het lijnenspel. Naast het uiterlijk, vaart ook de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) hier wel bij, zeker bij onze BlueEfficiency Edition, waar deze slechts 0,22 bedraagt. De laagste waarde die bij een massaproductie-auto te vinden is. Enige nadeel is dat de CLA het in deze uitvoering het met (te) kleine wieltjes moet doen, maar dit setje kan natuurlijk prima gebruikt worden voor de winterbanden.