Het exterieur
Het exterieur van de Lancer Wagon komt net als het interieur vrij bedaagd over. De voorzijde van de auto heeft nog enige agressiviteit in zich, met de twee grilles aan beide zijdes van het logo. De flinke luchtinlaat onderin de bumper heeft buiten een grote functie ook nog een esthetische waarde, het doet de uitstraling van het front zeker goed. De koplampen zijn scherp gesneden en van een flink formaat. De vorm ervan doet net als bij de al geteste Colt denken aan één van de diamanten uit het logo. De vouw in het midden van de bumper wordt doorgetrokken over de motorkap, een vaak gezien stylingelement. Vooral de voorkant van de auto geeft een enkele knipoog naar de technisch afgeleide Lancer EVO, een positief kenmerk zou ik zo zeggen.
De carrosserie van de voorlopig enige stationwagon van Mitsubishi is met 4,52, 1,72 en 1,48 meter als achtereenvolgens lengte, breedte en hoogtematen aardig groot voor de klasse waarin zij zich bevindt. Zoals al aangehaald zijn deze maten goed benut in het interieur. Aan het overkomen van de auto zijn niet direct de relatief forse buitenmaten af te zien. Dit kan mede door de hoogte van de auto en de hoekige vormgeving van de achterkant veroorzaakt worden. En profil vallen de kaarsrechte dak- en raamlijn direct op. Weinig designtechnische hoogstandjes dus aan de buitenkant. De op de testauto gemonteerde 15-inch lichtmetalen velgen doen al een hoop goed aan het geheel. Samen met de strakke vormgeving van de carrosserie combineert dit goed. Op het momenteel geïntroduceerde actiemodel ‘Ebony’ zijn naast andere lichtmetalen velgen ook zijskirts gemonteerd, welke de uitstraling van de auto zeker goed doen.
Het is de achterzijde waar de functionele vormgeving van de Lancer Wagon het meest tot uitdrukking komt. Van de zijkant is de bijna verticale achterkant al een eerste kenmerk, de eenvoudige belijning van de achterkant zelf onderstreept dit. De achterlichtunits zijn langgerekt en vrij smal, ze geven het geheel nog enige uitstraling. Op mij komt het in ieder geval over als het eerder aangehaalde ‘functie voor vorm’. Met enige goede wil kan de achterkant, net als het front, als sportief getypeerd worden. De vormgeving van de hele auto beschouwd gaat de aandacht het meeste uit naar het front, waar de link met de brute Lancer EVO nog het meest kenbaar wordt gemaakt.