Range Rovertje pesten
Over flexibel gesproken: de bagagevloer is omkeerbaar en heeft aan één kant een makkelijk schoon te maken oppervlak - handig voor modderlaarzen. Goed bedacht, al zullen er maar weinigen zijn die met hun Qashqai gaan Range Rovertje pesten. De meeste Qashqai's zijn dan ook 'gewoon' 2WD's; enkel de 1.6 dCi is (tegen een meerprijs van 3.000 euro) verkrijgbaar met All Mode 4x4-i vierwielaandrijving. Dat de Qashqai liever op de weg dan in de zandbak speelt, blijkt ook wel uit de aandacht die Nissan heeft besteed aan de - toch al niet verkeerde - rijeigenschappen. De heren technici hebben veel energie gestoken in het verder verbeteren daarvan, en daarbij is zelfs met een schuin oog naar de spectaculaire GT-R gekeken. Dat belooft wat!
Het technische vernuft dat schuilgaat achter Chassis Control - de 'paraplu' waaronder Nissan de diverse rijassistenten samenbrengt - laten we even voor wat het is. Veel interessanter is het praktische effect van die systemen: Active Ride Control en Active Trace Control waken over de stabiliteit van de Qashqai, achtereenvolgens op oneffen wegdek en in bochten. Klinkt veelbelovend, maar hij maakt het ook waar: voor een auto met zo'n hoog zwaartepunt laat de 'QQ' zich strak en met een redelijke dosis gevoel door de bocht dirigeren. Daar staat wel tegenover dat de Japanner zich met name op korte oneffenheden ontpopt als een vrij stug afgestelde auto - moet je van houden. Met een maatje kleinere banden en op strak asfalt zet de Qashqai een wat vriendelijker gezicht op.
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look