Statement
De eerste Logan MCV was voor de geldbewuste consument, wat de Toyota Prius in die tijd was voor de milieubewuste consument. De Dacia was een soort rijdend statement. Zijn rijeigenschappen of uiterlijk waren in de meeste gevallen niet de factoren die koper over de streep trokken. De auto hield het midden tussen een bestelwagen en een station, maar dat is nu anders. Waar de vorige generatie van zowel het MPV- als station-walletje at, zijn de taken nu verdeeld en is de Logan MCV een pure stationwagon geworden. De Lodgy neemt immers het andere deel van de markt voor zijn rekening.
De afgenomen dakhoogte (minus 86 mm) doet de MCV goed, maar daarnaast hebben de hoekige, functionele lijnen plaatsgemaakt voor afgeronde vormen. Het front past duidelijk binnen de huidige line-up van Dacia. Het zwarte kunststof is rijkelijk aanwezig in de grille, spiegels, deurgrepen en enkele strips. Wie op dat gebied wat meer uitstraling wenst, kan met de Lauréate-uitvoering meer delen in carrosseriekleur krijgen en chromen strips in de grille, maar die zien we bij onze testauto niet terug. Dit betrof een Ambiance, enkel aangevuld met lichtmetalen velgen en mistlampen vóór.