Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

- 19 maart 2014

Verslavingsrisico

Comfortabel cruisen is één van de mogelijkheden van de Octavia RS. Laat de pook en schakelflippers met rust, dan schakelt de bak vroeg op en hoor je enkel bij acceleratie in de verte een brom. Maar wil je net wat meer spektakel, trek dan de pook naar je toe, om hem in de sportstand te zetten. De bak schakelt dan later en laat de motor verder in de toeren klimmen. Duw je vervolgens de pook naar rechts, dan heb je zelf volledig de controle. Toch blijft het hier niet bij. Druk je op het knopje met 'mode', dan verschijnen op het multimediascherm vier mogelijkheden. Kies je voor 'sport', dan gaat je bloed per direct sneller stromen. Opeens klinkt er niet meer een voorzichtige brom van onder de motorkap, maar een roffel die bij een gemiddelde zescilinder niet misstaat. Geef je gas en trek je door tot zo'n 5.000 toeren, dan krijg je kippenvel van de heerlijke dreun die het uitlaatsysteem veroorzaakt. Hoewel enigszins nep - een membraan in de uitlaat trilt mee - past het wel bij een auto als deze. Groot nadeel van het geluid is het risico tot verslaving. Elke keer trek je weer door tot ver in de toeren. Genietend. Maar het verbruik lijdt hier behoorlijk onder. Toch kun je ook zuinig rijden - bij 100km/u in 'eco' is vijf liter per 100 kilometer haalbaar.

Gelukkig heeft Skoda van de RS geen keiharde stuiterbak gemaakt, maar is er een balans gevonden tussen een strakke wegligging en comfort voor langere ritten. Ondanks de grotere velgen, is het veercomfort behoorlijk goed - korte richels voel je wel, maar niet overmatig. Toch stuurt de auto als een echte 'GTI' en is er ruim voldoende gevoel in het stuurwiel. Zo strak en direct als een Focus ST is het niet, maar het verschil is niet enorm. Daarbij is een minder nerveus stuurgedrag een stuk rustiger als je lange stukken rijdt. Niet elke kleine stuurbeweging leidt tot een verplaatsing. Ook na een lange rit over de grens, stapten we fris en fruitig weer uit. Zonder moe te zijn van alles te voelen onder de wielen en constant stuurcorrecties te hoeven maken.

220 pk
350 Nm
242 km/h
7,1 s
9,0 (6.4) l/100km
149 g/km
D
22%
€ 21.390
€ 45.680
€ 837 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • MINI Clubman Cooper D Chili

  • Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Ambition

  • Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • Volvo V40 D4 Business Summum

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

  • 2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • 2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • 2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • 2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente