Waar zitten de verschillen?
Zowel de e-HDi als de nog te verschijnen BlueHDi maken in de basis gebruik van dezelfde technologie. Achter de grille met het bekende lion-embleem schuilt bij beide eenzelfde 1.560cc metende viercilinder dieselmotor die in verschillende uitmonsteringen sinds 2001 in diverse Ford en PSA-modellen dienst doet. Er zijn echter verschillen. In de Peugeot 308 e-HDi ligt de uitstoot op 95g/km CO2, terwijl de BlueHDi slechts 82 gram koolstofdioxide per kilometer uithoest. Dat roept natuurlijk vragen op. Waar komen deze verschillen vandaan? En waarom moeten wij zo lang op de zuinigere BlueHDi wachten?
Om maar met de eerste vraag te beginnen; de BlueHDi is, naast een normale katalysator en roetfilter, voorzien van een tweede katalysator met SCR-technologie en AdBlue additief. Door deze vloeistof in de hete uitlaatgassen in te spuiten worden de bij de verbranding gevormde schadelijke stikstofoxiden omgezet in het onschadelijke stikstof en water. De speciale SCR katalysator is de plek where the magic happens. Het toevoegen van deze hardware maakt het noodzakelijk om de software daarop af te stemmen en dat verklaart meteen de wachttijd op de bijzondere BlueHDi.

Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line

Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

BMW 1 Serie 116i Urban Line

Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

2010 - Peugeot 308 GTI

2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline


