Volvo S60 D4 Geartronic Summum

- 3 mei 2014

Bijtellingsvriendelijk

Voor een '60' met weinig bijtelling kon je bij Volvo al enige tijd terecht voor de V60 Plug-in Hybrid. Met een elektrische en een dieselmotor is deze auto goed voor slechts 7% bijtelling. Groot nadeel van die auto is echter de erg hoge aanschafprijs. Wie niet zoveel kan (of wil) investeren, kan vanaf 35.995 euro een S60 D4 bestellen en op die manier alsnog wat bijtellingsvoordeel meepakken. Hoewel de D4 het qua vermogen duidelijk aflegt tegen de Plug-in Hybrid, is de viercilinder diesel nog steeds allerminst een stakker. Met 181 pk en 400 Nm accelereert de auto in minder dan 7,5 seconden naar de 100 en ook op tussenacceleraties is de souplesse van het blok goed te merken. Daarbij reageert de - optionele - automatische versnellingsbak rap en zijn de schakeltijden kort. Deze nieuwe bak is een flinke verbetering ten opzichte van de oude Geartronic, waarvan wij (dankzij de trage respons) nooit zo gelukkig werden. Dankzij de flinke vermogensreserve is het eenvoudig om zuinig te rijden met de S60. Zonder enige inspanning haalden we een gemiddeld verbruik van 5,2 liter diesel per 100 kilometer. Voor een auto met dit formaat en dit vermogen is dat een prima resultaat. Als je er wat meer moeite voor doet, moet een verbruik van minimaal 1 op 20 zeker tot de mogelijkheden behoren.

181 pk
400 Nm
230 km/h
7,3 s
5,2 (4.2) l/100km
107 g/km
D
22%
€ 29.995
€ 54.149
€ 993 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • Infiniti Q50 2.2d Sport

  • Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2019 - Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2011 - Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2010 - Volvo S60 D5 Summum

  • 2006 - Volvo S60 2.4D Edition