Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

- 9 augustus 2014

Realistisch zuinig

Anders dan bij de vorige generatie is er nu keuze tussen twee benzinemotoren. Gebleven is de 1.0 met 68 pk, nieuw is een 1.2 met 82 pk. Gezien de relatief veel hogere vanafprijs voor de 1.2, reden wij met de 1.0 die voor het grootste deel van de verkopen gaat zorgen. Hoewel zijn specificaties doen vermoeden dat de motor van 107 ongewijzigd overgenomen is, is dat niet zo. In de basis is het hetzelfde blok, maar de efficiëntie is een stuk hoger door verschillende aanpassingen. Hierdoor is een lager verbruik te realiseren en valt de auto weer in de 14%-bijtellingscategorie voor zakelijke rijders. Verlangen naar meer vermogen hoef je niet te hebben, zolang je niet het gros van de kilometers op de snelweg maakt. Bij 120 km/h is de fut wel uit de motor en duurt acceleratie naar 130 km/h in de vijfde versnelling een tijdje. Rijd je vooral in de stad en op buitenwegen, dan is het vermogen ruim voldoende. Bij acceleratie snort het driecilindertje met een prettige brom, maar rijd je op een constante snelheid, dan is het bovengemiddeld stil in de auto. De vijfversnellingsbak verdient een eervolle vermelding. Om de gang in de auto te houden, moet je deze regelmatig beroeren, maar dat gaat met plezier. De schakelwegen zijn kort en de pook laat zich met veel gevoel in elk verzet zetten. Met enkel toepassing van 'het nieuwe rijden' kwamen we op een gemiddeld verbruik van 4.3 liter per 100 kilometer. Dit ligt slechts een halve liter boven de fabrieksopgave, wat erg netjes is. Met wat minder snelwegkilometers komt de 3.8l/100 km nog dichter in de buurt.

68 pk
96 Nm
160 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
A
22%
€ 9.690
€ 14.540
€ 267 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance