Sportieve genen
Honda heeft een goede geschiedenis wat betreft sportieve auto's voor de gewone man, denk maar aan de Civics en CRX-en uit de jaren 90. Dat karakter zit - zij het licht onderhuids - nog in de huidige Civic. Naast het levendige blok, gaat deze lange Civic makkelijk scherp een hoekje om. Het onderstel is hem daarbij goed van dienst, want het moet gek lopen voordat de auto een klein zijstapje wil maken. Een mooi extraatje aan deze Tourer is dat hij is uitgerust met adaptieve demping. Dat is zeker geen gemeengoed in dit segment, maar nog belangrijk om te melden is dat het effect echt goed merkbaar is. Regelmatig is het effect van dit soort systemen slechts heel licht voelbaar, maar deze Honda wordt flink stugger of comfortabeler als respectievelijk de sport- of comfortstand wordt geselecteerd.
Het effect van de ECON-knop is daarentegen juist slecht merkbaar. Althans, als het gaat om rijbeleving. De gasrespons wordt iets minder fel en de airco springt wat zuiniger om met de energie, maar om dat op te merken lijkt hypersensitiviteit een vereiste. Ons advies aan de Japanners: haal die lelijke, groene button van het dashboard en schakel - net als wij - deze functie standaard in. We kwamen na een week rijden op een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 km. Wel een klein eindje van de opgave van 3,9 liter, maar we moeten constateren dat Honda in de praktijk redelijk dicht bij de 14%-concurrentie zit. Het vervelende is echter dat de Belastingdienst niks te stellen heeft met de praktijk; enkel met de rooskleurige theorie.
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+