Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

- 29 augustus 2014

Sportieve genen

Honda heeft een goede geschiedenis wat betreft sportieve auto's voor de gewone man, denk maar aan de Civics en CRX-en uit de jaren 90. Dat karakter zit - zij het licht onderhuids - nog in de huidige Civic. Naast het levendige blok, gaat deze lange Civic makkelijk scherp een hoekje om. Het onderstel is hem daarbij goed van dienst, want het moet gek lopen voordat de auto een klein zijstapje wil maken. Een mooi extraatje aan deze Tourer is dat hij is uitgerust met adaptieve demping. Dat is zeker geen gemeengoed in dit segment, maar nog belangrijk om te melden is dat het effect echt goed merkbaar is. Regelmatig is het effect van dit soort systemen slechts heel licht voelbaar, maar deze Honda wordt flink stugger of comfortabeler als respectievelijk de sport- of comfortstand wordt geselecteerd.

Het effect van de ECON-knop is daarentegen juist slecht merkbaar. Althans, als het gaat om rijbeleving. De gasrespons wordt iets minder fel en de airco springt wat zuiniger om met de energie, maar om dat op te merken lijkt hypersensitiviteit een vereiste. Ons advies aan de Japanners: haal die lelijke, groene button van het dashboard en schakel - net als wij - deze functie standaard in. We kwamen na een week rijden op een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 km. Wel een klein eindje van de opgave van 3,9 liter, maar we moeten constateren dat Honda in de praktijk redelijk dicht bij de 14%-concurrentie zit. Het vervelende is echter dat de Belastingdienst niks te stellen heeft met de praktijk; enkel met de rooskleurige theorie.

120 pk
300 Nm
195 km/h
10,5 s
4,6 (3.9) l/100km
103 g/km
D
22%
€ 22.990
€ 30.390
€ 557 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive