Van atmosferisch naar supercharged
Natuurlijk, een diesel is voor de meeste kopers de verstandigste keuze. En ik ben de laatste die zou beweren dat de 3.0D een saaie of ondermaatse motor zou zijn. Maar wie in de brochure verder kijkt dan de lijst met zelfontbranders, zal zien dat Jaguar een drietal supercharged benzineblokken met behoorlijk wat pit levert. De 2.0 I4 SC en 5.0 V8 SC zijn tegenpolen van elkaar, terwijl de 3.0 V6 SC een mooie combinatie van Zeeuwse zuinigheid en Gooise dikdoenerij lijkt te zijn. Je hebt namelijk wel mooi 340pk under the bonnet en op papier ligt het verbruik lager dan dat van een Amsterdamse taxichauffeur. De zescilinder is een directe opvolger van de atmosferische 5.0 V8 en moet een voordeliger en moderner alternatief voorstellen. Dankzij een lagere CO2-uitstoot ligt de vanafprijs voor de Premium Luxury 23.000 euro lager. Bij de Portfolio loopt het verschil zelfs tot 25.000 euro op. Het geld dat je bij aanschaf bespaart, kun je aan verdere aankleding of de optionele AWD-aandrijving uitgeven. Dat geintje kost je wel 8.500 euro en het is de vraag of het in ons platte landje een zinnige optie is.
Bij de long wheelbase neemt de massa namelijk fors toe wanneer je voor aandrijving op alle vier de wielen kiest. Het AWD systeem weegt 119kg en daarmee groeit het leeggewicht van de aluminium XJ naar 1.884kg. Dat is nog steeds relatief weinig voor een topklasse limousine, maar dat gewicht sleep je wel de hele tijd met je mee. Ook wanneer op droog wegdek vrijwel alle koppel rechtstreeks naar de achterwielen vloeit. Het gewichtsnadeel zie je terug in de prestatie- en verbruikscijfers. Ten opzichte van de louter achterwiel aangedreven versie heeft de AWD voor de standaardsprint een halve seconde langer nodig en ligt het gecombineerde verbruik 0,3 liter hoger. Maar in de praktijk merk je daar vrijwel niets van. Sterker nog, de 3.0 V6 Supercharged voelt nauwelijks langzamer aan dan de 5.0 V8 die deze vervangt. Wel heeft het nieuwe blok een totaal ander karakter. De atmosferische vijfliter had een heerlijke V8 roffel die continu je zintuigen prikkelde. In de sportmodus liet de oude zestraps automaat zelfs een tikkeltje tussengas toe. Deze vermakelijke escapades zijn met de komst van de zescilinder en achttraps automaat deels verdwenen, maar dat betekent niet dat de Jaguar nu een tamme huiskat is geworden.