Hoge prijs, veel meerwaarde
In de basis kost de McLaren 650S 313.750 euro. Dit is zo'n 50 mille meer dan een 'instapper' van de Ferrari 458 Spider. Voor de hogere prijs biedt de Brit motorisch het één en ander méér. Zo heeft de Ferrari 'slechts' 570 pk en een maximum koppel van 540 Nm. De 3,8 liter grote, dubbel geblazen V8 achterin de McLaren levert een bijna ongeloofwaardig vermogen van 641 pk en een trekkracht van zelfs 678 Nm. Naast zijn hogere vermogen is het leeggewicht 60 kilogram lager. Simpele natuurkunde leidt tot de conclusie dat de auto wel sneller móét zijn dan zijn directe opponent. En dat is ook zo. Vanuit stilstand is 100 km/u bereikt in 3 seconden en 5,4 seconden later is de '200' al bereikt. Niet veel auto's doen hem dit na. Niet alleen het hoge vermogen zorgt voor deze cijfers, de ongekend snel schakelende versnellingsbak draagt hier veel aan bij. De DSG's van Volkswagen schakelen snel, maar de bak achterin de McLaren wisselt bijna net zo snel van verzet als een Formule 1-auto. Hoewel de acceleratiecijfers al indrukwekkend zijn, de standaard gemonteerde keramische remmen zorgen voor een enorme vertraging. Als ze op temperatuur zijn, kost het ze slechts 30,5 meter om van 100 km/u compleet tot stilstand te komen. Het gebruik van de remmende functie van de achterspoiler werkt hier aan mee. In de praktijk is het presteren van de auto nog indrukwekkender dan dat de cijfers doen vermoeden. Door het enorme koppel is volgas accelereren een hele exercitie. Ondanks de hulpsystemen die het vermogen in bedwang moeten houden, spinnen de achterwielen door. Hierdoor zal de fabrieksopgave van de sprint niet gehaald worden, maar evengoed werden wij niet eerder zo in de stoelen gedrukt als bij de 650S. Daarbij is het geluid van de geblazen 3,8 liter grote V8 fantastisch. Houd je het dak en alle ramen dicht en zet je het motorkarakter op 'normal', dan blijft het behoorlijk stil in de auto. Open je het ruitje tussen de twee stoelen en wordt de circuitmodus ingeschakeld, dan klinkt de auto als een Formule 1-racer uit de jaren '80. De typische roffel van de V8 wordt aangevuld met ploffen, knallen en het piepend aanzuigen van de turbo's.