Automatische keuze
Toen we met de gefacelifte tweede generatie van de Sorento onderweg waren, viel ons de sterke 2.2 liter viercilinder in positieve zin op. Deze krachtbron is overgenomen uit de vorige generatie, maar niet voordat er nog wat meer vermogen en koppel uit gehaald is. Het resultaat van 200 pk en een koppel van 441 Nm is indrukwekkend en ruim genoeg voor de 1.853 kilogram wegende Sorento met automaat en vierwielaandrijving. De standaardsprint moet geklaard kunnen worden in 9.6 seconden en bij 203 kilometer per uur is de koek op. In het motorenaanbod blijft de diesel voorlopig alleen. Een 2.4 liter grote benzinemotor is in enkele landen wel te verkrijgen, maar door de CO2-uitstoot van 205 gram per kilometer zou de auto hier onverkoopbaar worden. Koop je de Sorento voor het trekken van een aanhanger, dan moet je kiezen voor een handgeschakelde versie met of voorwiel- of vierwielaandrijving. Met een trekgewicht van 2.500 kilogram kan zelfs een grote paardentrailer achter de Sorento worden gehangen. Kies je voor de automaat, dan mag de auto 500 kilogram minder voorttrekken. De handgeschakelde 6-bak heeft naast het hogere trekgewicht meer voordelen. Zo is het gemiddeld verbruik een liter per 100 kilometer lager, is hij 80 kilo lichter en wordt de '100' bijna een seconde eerder aangetikt. Toch past de automaat beter bij het karakter van de Sorento. De zestraps automatische versnellingsbak schakelt soepel en bijna ongemerkt, daarnaast reageert hij rap en adequaat op een 'kick-down'.
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
BMW X3 sDrive18d High Executive
Lexus NX300h AWD President Line
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna