Niet snel, wel zuinig
Door het beperkte vermogen moet je op de snelweg niet al te veel haast hebben. Tot zo'n 100 kilometer per uur accelereert het blokje voldoende, maar trap je daarboven het gaspedaal diep in om te gaan inhalen, dan gebeurt er niet heel veel. Terugschakelen - met de prettig direct schakelende vijfbak - naar de vierde versnelling is dan het devies. Ondanks het feit dat het driepittertje er stevig aan moet werken, hoor je hem enkel bij acceleratie wat brommen. Op een constante snelheid is het verrassend stil binnen in de Smart. Tijdens de test van de Twingo drong er meer motorgeluid door tot het interieur, wat betekent dat ze bij Smart wat meer aan geluidsisolatie hebben gedaan. Dit komt het kwaliteitsgevoel ten goede. Door de stevig wind hebben we het bij een kruissnelheid van 100 kilometer per uur gelaten. In de praktijk kost je dat op een lange rit een paar minuten, maar in een compacte auto als deze rijdt het rijdt een stuk fijner. Het gunstige effect van het niet harder dan 100 kilometer per uur rijden, is een laag verbruik. Na een testperiode waarin we gevarieerd in de stad, op buitenwegen en op de snelweg reden, kwamen we uit op een bijna ongeloofwaardig gemiddeld verbruik van 1 op 25,5 - of 3,9 liter per 100 kilometer. Ga je de motor wel flink aan het werk zetten, dan stijgt het verbruik aanzienlijk.