Lexus NX300h AWD President Line

Pawel Piotrowski - 6 maart 2015

Silent running

Onder de kap van de NX300h maakt Lexus gebruik van beproefde hybridetechniek. Binnenkort verschijnt ook een NX200t met een nieuw ontwikkelde 238pk sterke 2.0 turbobenzinemotor, maar vooralsnog staat alleen de hybride in de prijslijst. De basis voor de NX300h vormt een atmosferische 2.5 viercilinder met Atkinson-cyclus en een gereduceerde vermogens- en koppelafgifte. Het voordeel daarvan is een efficiëntere loop en een lager brandstofverbruik. De brandstofmotor levert maximaal 155pk bij 5.700tpm en 210Nm tussen 4.200 en 4.400tpm. Vermogenspieken worden opgevangen door twee elektromotoren die op de voor- en achteras zijn gemonteerd en door een nikkel-metaalhydride (Ni-MH) accu worden gevoed. De voorste elektromotor levert 143pk en 270Nm, de achterste 67pk en 139Nm. Vanzelfsprekend kun je dit niet zomaar bij elkaar optellen. Het gecombineerde systeemvermogen van de Lexus NX300h AWD bedraagt derhalve 197pk en 270Nm en wordt via een traploze CVT-transmissie naar de wielen gestuurd.

Met deze cijfers hoeft de Lexus zich niet te schamen. Ten opzichte van een vergelijkbaar geprijsde Audi Q5 2.0 TFSI quattro en BMW X3 xDrive20i heeft de NX300h zelfs meer vermogen en een vergelijkbaar hoog koppel. Qua karakter kunnen deze auto's echter niet sterker van elkaar verschillen. De aandrijflijn van de Lexus is vooral op brandstofbesparing en comfort getrimd. In de normale rijmodus reageert de NX300h terughoudend op het gaspedaal en springen de elektromotoren alleen tijdens forse acceleraties voelbaar bij. Mits de accu vol is. En zo is het niet vreemd dat de acceleratietijd van nul naar honderd toch nog 9,3 seconden in beslag neemt. De Audi en BMW doen dat - nota bene zonder gewichtsvoordeel - een stuk sneller. Daar staat tegenover dat de NX300h een oase van rust, stilte en comfort is. In druk stads- of fileverkeer rijdt de Lexus geruisloos en geheel emissievrij in de EV-modus. De omschakeling van brandstof- naar elektromotor en vice versa is voor de bestuurder geheel onmerkbaar. Er zit geen vertraging, trilling, gedreun of gebons in. Iets waar andere hybridemodellen nog weleens last van hebben. Verrassend is dat niet, Lexus heeft immers meer dan tien jaar ervaring met de toepassing van hybridetechniek. Alleen aan de hand van de informatie op het display kun je aflezen op welke energiesoort je rijdt.

197 pk
270 Nm
180 km/h
9,3 s
6,9 (5.2) l/100km
121 g/km
B
22%
€ 46.390
€ 71.390
€ 1.309 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport

  • DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition