Moeiteloos
In het rijden is het comfort ook zeker goed aanwezig, al is dat niet in de vorm van soft weggedrag. 'Onze Zes' stond nog op zeventien inch lichtmetaal met voldoende lucht om de velg, maar gaf al redelijk goed de ondergrond door aan de inzittenden. Dit is zeker niet storend, maar dat wordt het met twee maten groter wel wat meer en dat zijn de wielen waar Mazda de auto zelf mee aanprijst en die hem érg goed staan. De GT-M-uitvoering heeft deze blitse wielen zelfs standaard. Het past natuurlijk wel goed in het straatje van het sportieve weggedrag dat deze auto voorstaat. Met een stuurgedrag waarbij je de bochten haarscherp kunt aansnijden, een goede wegligging en zelfs een basismotor die de auto soepel voortstuwt, zit dat helemaal goed. In de bochtige wegen van de bergen van Montserrat gleed je soepel en vlot over het asfalt. Waar andere auto's je de indruk gaven te zuchten en steunen, volstond voor de Mazda6 vooral het begrip 'moeiteloos'. Misschien gold dat iets teveel voor het schakelen, want dat gaat nauwkeurig, maar wel heel boterzacht. Natuurlijk is er sprake van persoonlijke voorkeur, maar wat ons betreft past iets meer gevoel bij het zetten van de versnelling beter bij het karakter van de auto.
We reden met de SkyActiv-G 2.0 met 145 pk. Kenmerkend is de bijna lineaire vermogensopbouw, omdat Mazda zijn vertrouwen heeft gesteld in turboloze motoren die door middel van hogedruk inspuiting toch goede rendementen halen. Dat lukt ze heel aardig, want zelfs met sportief rijgedrag en veel hoogteverschillen haalden we nog een verbruik van net boven de 7 liter per 100 kilometer op de boardcomputer. Deze waarden zijn niet gecontroleerd of representatief, maar geven gezien de omstandigheden een positieve indruk. Voor Nederlandse begrippen zal deze benzinemotor prima volstaan. Wie toch wat meer vermogen onder de rechtervoet wil hebben, kan voor 165 of 192 pk kiezen bij de benzinemotoren of 150 of 175 pk bij de dieselmotoren. Deze laatste versies zijn ook allemaal leverbaar met automatische transmissie. De vierwielaangedreven versies gaan aan ons land voorbij.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring